ESP-TCS

User avatar
Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2009 16:28
Location: Μαρουσι

ESP-TCS

Post by Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ »

Σε ενα αυτοκινητο το οποιο εχει ESP,θα μπορουσε εκ των υστερων να προστεθει TCS?
Κωστας
Suzuki NGV 2.0
User avatar
Nicolas
Site Admin
Posts: 2983
Joined: Tue Jun 16, 2009 09:10
Contact:

Re: ESP-TCS

Post by Nicolas »

Το ESP περιλαμβάνει το TCS.
Δεν έχει νόημα να προσπαθείς να κρατήσεις ένα αυτοκίνητο στο δρόμο αν δεν ελέγξεις πρώτα την ισχύ...
"Η σιωπή μας, μόνο με τον κατήγορό μας γίνεται σύμμαχος".
Από την άλλη όμως, "Όσο πιο αθόρυβος είσαι, τόσα περισσότερα ακούς".
User avatar
Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2009 16:28
Location: Μαρουσι

Re: ESP-TCS

Post by Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ »

Η απορεια μου εχει να κανει με το εαν ενα οχημα,οχι τετρακινητο,με τον ενα τροχο να εχει να χασει την προσφυση και χωρις να εχει στιμενο το τιμονι,μονο το ESP θα τον βγαλει απο την δυκολη θεση? Απ οσα γνωριζω το ESP φροντιζει μονο για να κρατισει σταθερη τροχεια σε μια καμπυλη του δρομου,ενω το TCS φροντιζει να μεταφερει την ροπη απο εναν τροχο που εχει χασει την προσφυση,στον αλλο τροχο του ιδιου αξονα ο οποιος εξακολουθει να εχει. Εχεις την γνωμη οτι ESP και TCS συνυπαρχουν παντα?
Κωστας
Suzuki NGV 2.0
User avatar
Nicolas
Site Admin
Posts: 2983
Joined: Tue Jun 16, 2009 09:10
Contact:

Re: ESP-TCS

Post by Nicolas »

Το TCS ή traction control system δεν κάνει την δουλειά του ηλεκτρονικού μπλοκέ όπως το περιγράφεις.
Πρόκειται για σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης. Αρχικά φρενάρει τον τροχό που σπινάρει μεταφέροντας όντως ροπή στον άλλο τροχό, ο οποίος όμως μόλις τείνει να σπινάρει το σύστημα πλέον κόβει ισχύ από τον κινητήρα ενώ χρησιμοποιεί και τον συμπλέκτη.

Το ESP ή electronic stability program, προσπάθεί να σε κρατήσει στον δρόμο. Αυτό επιτυγχάνεται φρενάροντας ανεξάρτητα τους κατάλληλους τροχούς
έτσι ώστε το αυτοκίνητο να επανέλθει στην πορεία του. Παράλληλα όμως αποτρέπει το σπινάρισμα ενώ κόβει και την ισχύ από τον κινητήρα έτσι ώστε να καταφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Στην ουσία το ESP περιλαμβάνει το TCS (θεωρείται εξέλιξή του άλωστε) ωστόσο, όσο για λόγους marketing τόσο και για λόγους οδηγικής απόλαυσης, τα δύο συστήματα διαχωρίζονται.

Στο όνομα της οδηγικής απόλαυσης ενίοτε επιτρέπεται η απενεργοποίηση του TCS έτσι ώστε να μπορείς να μεταφέρεις μεγαλύτερη ισχύ στους τροχούς σου χωρίς να επεμβαίνει το σύστημα
δηλαδή μπορείς να σπινάρεις. Σε περίπτωση όμως που χάσεις τον έλεγχο και ενεργοποιηθεί το ESP ενεργοποιούνται και όλες οι λειτουργείες του TCS μέχρι το αυτοκίνητο να επανέλθει στην πορεία του.


Μία πολύ γρήγορη αναζήτηση έφερε αυτό...
http://el.wikipedia.org/wiki/ESP
"Η σιωπή μας, μόνο με τον κατήγορό μας γίνεται σύμμαχος".
Από την άλλη όμως, "Όσο πιο αθόρυβος είσαι, τόσα περισσότερα ακούς".
Γιάννης Αθανασίου

Re: ESP-TCS

Post by Γιάννης Αθανασίου »

Θα συμφωνήσω με το Νικόλα. Δεν είναι παρά το ίδιο σύστημα, με διαφορετικά ονόματα. Χρησιμοποιούν τα φρένα για να εξασφαλίσουν μέγιστη πρόσφυση και να επαναφέρουν τη δυναμική ισοροπία του αυτοκινήτου, όταν αυτή χαθεί.

Απλά δεν είναι όλα τα ESP και όλα τα TCS ίδια. Υπάρχουν τεράστιες διαφορές στο τί εννοεί κάθε εταιρία. Στις πιό απλές εκδόσεις "πνίγουν¨κινητήρα και επιδόσεις. Στις πιό ακριβές και πολύπλοκες κάνουν... παπάδες. Σε βαθμό που δεν καταλαβαίνεις τη λειτουργία τους.
User avatar
Nicolas
Site Admin
Posts: 2983
Joined: Tue Jun 16, 2009 09:10
Contact:

Re: ESP-TCS

Post by Nicolas »

Γιάννης Αθανασίου wrote: ...
Στις πιό ακριβές και πολύπλοκες κάνουν... παπάδες. Σε βαθμό που δεν καταλαβαίνεις τη λειτουργία τους.

Ω, ναι... Σαφώς.
"Η σιωπή μας, μόνο με τον κατήγορό μας γίνεται σύμμαχος".
Από την άλλη όμως, "Όσο πιο αθόρυβος είσαι, τόσα περισσότερα ακούς".
User avatar
Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2009 16:28
Location: Μαρουσι

Re: ESP-TCS

Post by Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ »

[quote="Γιάννης Αθανασίου"]Θα συμφωνήσω με το Νικόλα. Δεν είναι παρά το ίδιο σύστημα, με διαφορετικά ονόματα. Χρησιμοποιούν τα φρένα για να εξασφαλίσουν μέγιστη πρόσφυση και να επαναφέρουν τη δυναμική ισοροπία του αυτοκινήτου, όταν αυτή χαθεί.

Γιαννη,μπερδευτικα παλι. Ο Νικολας εγραψε οτι το TCS εμπεριεχεται στο ESP,δηλαδη αν καταλαβα καλα,ειναι δυο συστηματα σε ενα πακετο που ναι μεν κανουν ξεχωριστες δουλειες,αλλα σε καποιες ισως ακραιες περιπτωσεις συνεργαζωνται. Δεν καταλαβα κατι καλα?
Κωστας
Suzuki NGV 2.0
User avatar
Nicolas
Site Admin
Posts: 2983
Joined: Tue Jun 16, 2009 09:10
Contact:

Re: ESP-TCS

Post by Nicolas »

Μια χαρά το κατάλαβες.
Το TCS προϋπήρξε του ESP και είναι υποσύνολό του.
Όλες οι λειτουργίες του TCS περιλαμβάνονται στο ESP απλά σε κάποια αυτοκίνητα μπορείς να απενεργοποιήσεις το σύνολο των λειτουργειών που λέγαμε TCS για να παίξεις. Σε κάποια αυτοκίνητα μπορείς να απενεργοποιήσεις και ολόκληρο το ESP.
Να το πούμε πιο απλά...

Το ABS είναι γνωστό. Η λειτουργία του είναι να μην μπλοκάρουν οι τροχοί έτσι ώστε να μην χάνει το αυτοκίνητο την κατευθυντικότητά του όταν φρενάρεις και μόνο τότε. Αν δηλαδή φρενάρεις σε στροφή το ABS θα φροντήσει να μην φύγεις ευθεία. Αν όμως δεν φρενάρεις δεν ενεργοποιείται τίποτα και απλά γλυστράς.

Το TCS... Αν πατήσεις το γκάζι σε γλυστερή επιφάνεια το αυτοκίνητο θα σπινάρει...
Αν έχεις λοιπόν TCS θα φρενάρει τους τροχούς, θα κόψει τον κινητήρα και θα ενεργοποιήσει τον συμπλέκτη έτσι ώστε να μην σπινάρεις καθόλου. Αν όμως φύγεις σε μία στροφή εφόσον δεν σπινάρεις, δεν θα ενεργοποιηθεί και πάλι. Η δουλειά του δεν είναι να σε κρατάει στον δρόμο ούτε και να μην μπλοκάρει τους τροχούς παρά μόνο να μην σπινάρεις.

Το ESP είναι και τα δύο συστήματα μαζί (ABS και TCS) και κάτι παραπάνω. Έχει ABS, έχει αντισπίν αλλά ακόμα και αν δεν σπινάρεις ή δεν φρενάρεις απότομα αυτό διαβάζει ένα σωρό αισθητήρες και χρησιμοποιόντας τα φρένα, τον συμπλέκτη και κόβοντας την ισχύ του αυτοκινήτου σε κρατάει στον δρόμο.
Η δουλειά του είναι να σε κρατάει στον δρόμο όλη την ώρα και όχι να λειτουργεί μόνο όταν φρενάρεις ή μόνο όταν σπινάρεις.

Για παράδειγμα, το αυτοκίνητό μου έχει ESP. Οι επιλογές που έχεις είναι μακρύ πισωκίνητο, μακρύ τετρακίνητο 50:50 και κοντό τετρακίνητο 50:50. Επίσης έχει και κουμπάκι απενεργοποίησης του ESP το οποίο όμως ανάλογα την επιλογή στο βοηθητικό κάνει και διαφορετικά πράγματα.

Όσο είναι πισωκίνητο με ενεργοποιημένο το κουμπάκι, έχει ABS για να μην μπλοκάρεις στο φρενάρισμα, έχει TCS που δεν σε αφήνει να σπινάρεις και έχει και το ESP που δεν σε αφήνει να γλυστράς γενικότερα.
Αν απενεργοποιήσεις το κουμπάκι, απενεργοποιείται το TCS, δηλαδή με αφήνει να σπινάρω αλλά παραμένει ενεργό το ESP.
Αν ας πούμε σπινάρω στην ευθεία απλά θα σπινάρω όσο θέλω μέχρι να το κάψω. Αν όμως σπινάρω σε στροφή και αρχίσει να φεύγει όλο το αυτοκίνητο, το ESP θα προσπαθήσει να με κρατήσει στον δρόμο.
Έτσι μπορώ να παίζω με το γκάζι αφού με το γκάζι το διώχνω όσο θέλω και όταν δω τα δύσκολα, σταματάω να σπινάρω και αφήνω το αυτοκίνητο να επανέλθει μόνο του. Όσο φυσικά πατάω κι άλλο το γκάζι εφόσον δεν υπάρχει TCS να σταματήσει το σπινάρισμα
τόσο το διώχνω ακόμα περισσότερο. Και το ESP παλεύει να με συνετήσει...

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, με απενεργοποιημένο το TCS, σπινάρω σε στροφή για να προκαλέσω υπερστροφή ισχύος. Εφόσον το TCS είναι απενεργοποιημένο με αφήνει να σπινάρω όσο θέλω αλλά το ESP που αντιλαμβάνεται οτι υπερστρέφω φρενάρει τον μπροστά εξωτερικό μου τροχό προκειμένου να σταματήσει την υπερστροφή. Και δώστου εγώ με το γκάζι να προκαλώ υπερστροφή, δώστου αυτό με το φρένο να προσπαθεί να με μαζέψει, βάλε και τα 2200+ κιλά μου, πάρτυ γίνεται :mrgreen:
Με το TCS ενεργοποιημένο δεν θα με άφηνε να προκαλέσω υπερστροφή ισχύος εξαρχής.

Αν τώρα το παρακάνω και το ESP διαπιστώσει οτι έχω τόσο βαρύ πόδι που δεν αρκούν οι προσπάθειές του με τα φρένα για να με κρατήσει στον δρόμο, τότε ενεργοποιεί και τις λειτουργίες του TCS στιγμιαία έτσι ώστε να μου κόψει και το παραπάνω γκάζι που του έδωσα. Μόλις ξεπεράσει τον σκόπελο βέβαια με αφήνει να σπινάρω κι άλλο.

Κάτι αντίστοιχο γίνεται και με το βοηθητικό στο μακρύ τετρακίνητο. Με όλα τα ηλεκτρονικά ενεροποιημένα δεν με αφήνει να παίξω καθόλου. Μένει σταθερό στον δρόμο και δεν με αφήνει και να σπινάρω για να το διώξω. Με το TCS απενεργοποιημένο με αφήνει να σπινάρω και να παίξω αλλά και πάλι αν το παρακάνω στο γλύστριμα λειτουργεί το ESP με τα φρένα και με επαναφέρει και αν το παρακάνω ακόμα περισσότερο ενεργοποιούνται και οι λειτουργίες του TCS στιγμιαία. Στην τετρακίνηση επίσης αγριεύει και λίγο το ABS και γίνεται πιο αργό, δηλαδή με αφήνει πρώτα να μπλοκάρω λίγο πριν αρχίσει τα κρακ κρούκ.

Στα κοντά τώρα αλλάζουν όλα. Αν θες να σπινάρεις, σπινάρεις με τις ώρες. Δηλαδή δεν υπάρχει TCS να αποτρέψει το σπινάρισμα.
Επίσης αν αρχίσεις να το διώχνεις στις λάσπες, τίποτα δεν θα λειτουργήσει για να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην πορεία του.
Κάνεις ότι θες. Η διαφορά είναι οτι πλέον το σύστημα ABS, TCS ESP ή όπως θες πές το, λειτουργεί σαν διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, δηλαδή αν μία ρόδα πάει να ακινητοποιηθεί λόγω διαφορικού, αυτό φρενάρει την άλλη ρόδα που σπινάρει για να λειτουργήσει αυτή που είναι ακίνητη.

Πρόσεξε όμως την διαφορά... Στην πισωκίνηση, το σύστημα αποτρέπει το σπινάρισμα δηλαδή για να έρθουμε και στο αρχικό σου ερώτημα, αν σπινάρει η μία πίσω ρόδα μου θα την φρενάρει για να μην σπινάρει και εκ των πραγμάτων θα γυρίσει και η άλλη ρόδα. Αν όμως σπινάρει και η άλλη ρόδα, θα τις φρενάρει και τις δύο μέχρι να σταματήσουν να σπινάρουν.
Αν είσαι σε πάγο δηλαδή, παίζει να μην ξεκινήσει και ποτέ. Θα κάψεις τον συμπλέκτη, θα λιώσεις τα φρένα και θα είσαι ακόμα εκεί.
Όποια ρόδα σπινάρει θα την φρενάρει μέχρι τέλους, ενώ στα κοντά θα φρενάρει την ρόδα που σπινάρει μόνο μέχρι το σημείο που θα γυρνάνε και οι δύο ρόδες του άξονα και όχι παραπάνω. Εφόσον δηλαδή το σύστημα έχει φροντίσει να γυρνάνε και οι δύο ρόδες, σε αφήνει να σπινάρεις όσο θες, χωρίς να κόβει την ισχύ του κινητήρα.

Και στις δύο περιπτώσεις, το σύστημα διαβάζει από τους ίδιους αισθητήρες και έχει τα ίδια εργαλεία στην διάθεσή του (φρένα, συμπλέκτη και κινητήρα) αλλά λειτουργεί διαφορετικά.

Σε κανονικό, δικίνητο αυτοκίνητο με ενεργοποιημένο ESP (που περιλαμβάνει είπαμε και το TCS) αν βρεθείς σε πάγο παίζει να μην καταφέρεις να ξεκινήσεις γιατί θα φρενάρει όλους τους τροχούς μέχρι ακινησίας.

Αυτό που λέει ο Γιάννης, για τα πιο πολύπλοκα συστήματα αναφέρεται για παράδειγμα στο γεγονός ότι ένα εξελιγμένο ESP θα καταλάβει οτι βρίσκεσαι σε πάγο και δεν μπορείς να κουνηθείς και θα απενεργοποιήσει μερικώς το TCS έτσι ώστε να σου επιτρέψει να σπινάρεις λίγο και να ξεκινήσεις. Ίσως ρίξει και την ισχύ του κινητήρα έτσι ώστε να μην έχεις δύναμη να σπινάρεις υπερβολικά και να ξεκινήσεις πιο ομάλα. Θα σε αφήσει δηλαδή να σπινάρεις ελάχιστα και με μειωμένη ισχύ.

Επίσης ένα εξελιγμένο ESP που θα καταλάβει οτι βρίσκεσαι σε πάγο, μπορεί να απενεργοποιήσει το ABS προσωρινά έτσι ώστε να μπορέσεις να μπλοκάρεις τους τροχούς και να σταματήσεις από το ανάχωμα χιονιού και πάγου που θα μαζευτεί μπροστά στις ρόδες σου.
Παλιότερα αυτοκίνητα με σκέτο ABS, δεν θα φρέναραν καθόλου αφού με το που θα πήγαινε να μπλοκάρει ο τροχός στον πάγο θα ελευθέρωναν τα φρένα. Δεν σου έχει τύχει ας πούμε να φρενάρεις σε γλυστερό οδόστρωμα και να δουλεύει το ABS σε βαθμό που να μην σταματάει το αυτοκίνητο?

Σε άλλες περιπτώσεις, όπως ακριβά γρήγορα αυτοκίνητα, το ESP μπορεί να ρυθμίζεται σε επίπεδα έτσι ώστε να σου επιτρέπει να παίξεις.
Δηλαδή μπορεί να μην ενεργοποιείται καθόλου παρά μόνο αν έρθει το τιμόνι σε πολύ μεγάλη γωνία (υπερβολική υπερστροφή), ή ακόμα και να λειτουργεί σαν διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για να ντριφτάρεις με τις ώρες, και ένα σωρό άλλα ωραία.
"Η σιωπή μας, μόνο με τον κατήγορό μας γίνεται σύμμαχος".
Από την άλλη όμως, "Όσο πιο αθόρυβος είσαι, τόσα περισσότερα ακούς".
User avatar
Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2009 16:28
Location: Μαρουσι

Re: ESP-TCS

Post by Κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ »

Οπως παντα,κατατοπιστικοτατος! Νικολα και Γιαννη,σας ευχαριστω. :D
Κωστας
Suzuki NGV 2.0
User avatar
ZooL
Posts: 44
Joined: Wed Jun 17, 2009 01:38

Re: ESP-TCS

Post by ZooL »

Nicolas wrote:Το TCS προϋπήρξε του ESP και είναι υποσύνολό του.
Όλες οι λειτουργίες του TCS ...
α ρε Νικόλα, δεν παίζεσαι φίλε! ;)

Μιας και αναφέρθηκες στο Wrangler JK, επίτρεψέ μου να προσθέσω δυο ακόμη σημεία:

Όταν είσαι στο 2Η ή το 4Η (πισωκίνητος ή μακρύς τετρακίνητος, όπως έγραψες) και με το "ESP off" πατημένο, το ESP παραμένει σε λειτουργία και το TCS βγαίνει εκτός λειτουργίας - αλλά παρ' όλα αυτά, το σύστημα εξακολουθεί να συμπεριφέρεται ως BLD (Brake Lock Differential), προσομοιώνοντας -στην προκειμένη περίπτωση- τη λειτουργία ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης (*). Όταν αντιληφθεί δηλαδή μεγάλη ανισοκατανομή ροπής στους δύο τροχούς του ίδιου άξονα, ξεκινάει να φρενάρει-αφήνει τον τροχό που (θεωρεί πως) σπινάρει ανεξέλεγκτα, ώστε να μην παίρνει αυτός όλη τη ροπή από το -ανοιχτό- μηχανικό διαφορικό.

Το "ESP off" κουμπί, πέρα από το στιγμιαίο πάτημα στο 2H ή το 4H, όπου κάνει όσα ήδη περιέγραψες, λειτουργεί ακόμη και ως εξής:
Όταν πατηθεί για περισσότερα από 5" με το αυτοκίνητο σταματημένο και τον κινητήρα σε λειτουργία: α) απενεργοποιεί πλήρως το TCS, περιορίζοντάς το να λειτουργεί μόνο ως BLD, και β) απενεργοποιεί πλήρως και το ESP, για ταχύτητες μέχρι τα 40 mph - αν τα ξεπεράσεις το ESP ξαναπιάνει δουλειά και έτσι και πέσεις κάτω από τα 35 mph βγαίνει και πάλι εκτός.
Ακριβώς ότι συμβαίνει δηλαδή στα TCS και ESP όταν επιλέγεις 4L.

Τέλος, υπάρχει και μια διαδικασία που μπορείς να κάνεις με το τιμόνι του JK (μιλάμε για τρελή ταλαιπωρία όμως), για να απενεργοποιήσεις τα TCS και ESP (και ERM), χωρίς τον περιορισμό της ταχύτητας των 40 mph.

Χ.

* όταν έχεις επιλέξει 4L, το BLD αλλάζει συμπεριφορά, προσομοιώνοντας πλέον τη λειτουργία ενός locker
Last edited by ZooL on Wed Feb 10, 2010 00:48, edited 1 time in total.

08' Jeep Wrangler JK Unlimited 3.8
Post Reply

Return to “Τεχνικά Θέματα”