ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Άβαταρ μέλους
Στέφανος
Δημοσιεύσεις: 14
Εγγραφή: Κυρ Ιαν 15, 2012 17:43

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό Στέφανος » Σάβ Δεκ 14, 2013 17:41

Γιά δείτε και αυτό το όχημα και την ιστορία του:
http://www.notospress.gr/article.php?id=14852
Jeep Willys: Ένας βετεράνος του Πολέμου στη Σπάρτη

Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος 03 Δεκεμβρίου 2013

«Τουλάχιστον δωπέρα είμαστε μόνοι,
περνάει η μέρα μας , η άλλη ξημερώνει,
και μες στα μάτια μας διατηρούμε ακόμα
κάτι που δίνει στα πράγματα χρώμα»

Κ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ

‘Ενας απόμαχος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μας έκανε την τιμή κι αναπαύεται στη Σπάρτη, στην οδό Σόλωνος , αρ. 5 ,
μπροστά από το μηχανουργείο του Παύλου Πολίτη, στον οποίο και ανήκει.
Εικόνα

Είναι ένα τζιπ WILLYS του αμερικανικού στρατού , ένα αυτοκίνητο ανθεκτικό , με μεγάλη ιπποδύναμη , χωρίς οροφή και πόρτες , που έγραψε ιστορία στα πεδία των μαχών από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά .

Η ιστορία του ξεκινά το Φεβρουάριο του 1940 όταν ο αμερικανικός στρατός ζήτησε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας ένα όχημα πολλαπλών χρήσεων με τα παραπάνω χαρακτηριστικά . Το πρωτότυπο όχημα της εταιρείας Γουίλις-Όβερλαντ είναι αυτό που σήμερα χαρακτηρίζουμε ως Jeep με τα παρακάτω τεχνικά χαρακτηριστικά:

-4 κύλινδροι 2200 cc

-ιπποδύναμη : 60 ίπποι (45 kW).

-μετάδοση : κιβώτιο 3 ταχυτήτων + 1 όπισθεν

-μήκος : 3 m και 33 cm

-πλάτος : 1 m και 57 cm

-ύψος : 1 m και 87 cm ( με κουκούλα )

-Βάρος : 1050kg

Ένα τζιπάκι που από μπροστά θυμίζει σκυθρωπό πρόσωπο καραβανά του αμερικανικού στρατού , με καθρέφτες με μεγάλο βραχίονα για να ελέγχει ο οδηγός πίσω από τα ρυμουλκούμενα , με ταμπλό που μετρούσε την ταχύτητα σε ΜΑΩ (Μίλια Ανά Ώρα), με λεβιέ (χειρόγκαζο) που κρατούσε τις στροφές σταθερές και απελευθέρωνε τον οδηγό από το συνεχές πάτημα του γκαζιού , με ρεζερβουάρ κάτω από το κάθισμα του οδηγού (!!!) , υδρόψυκτο , με διαφορικά μπρος – πίσω , με φώτα που μπορούσες να τα στρέψεις και προς τον ουρανό (μάλλον για λόγους ασφαλούς νυχτερινής πορείας σε εχθρικό έδαφος ) , με το χαρακτηριστικό κάνιστρο (δοχείο καυσίμου) σε ειδική θέση στο πίσω μέρος , με χειρολαβές , επίσης πίσω , για να πιάνονται οι στρατιώτες , κόρνα εξωτερική μπροστά από το ψυγείο , κλπ , κλπ .

Μέχρι το τέλος του πολέμου , 600.000 τέτοια τζιπ τέθηκαν στη διάθεση του αμερικανικού στρατού . Απλό στην κατασκευή , αξιόπιστο , πραγματικό «σκυλί» , το jeep Willys επάνδρωσε με εξαιρετική επιτυχία , εκτός από τον αμερικανικό , πολλούς στρατούς του ΝΑΤΟ και φυσικά τον Ελληνικό Στρατό .

Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου , πολλά τέτοια τζιπ δόθηκαν ως αμερικανική στρατιωτική βοήθεια στην Ελλάδα και κάποια απ’ αυτά , όταν ο στρατός τα απέσυρε λόγω παλαιότητας , βρέθηκαν σε χέρια ιδιωτών . Ποιος ξέρει , άραγε , πού βρέθηκε , πού πολέμησε και τι πρόσφερε στον αγώνα των ελεύθερων λαών εναντίον του Άξονα τούτο το τζιπάκι της οδού Σόλωνος αρ. 5 της Σπάρτης !

Ίσως μέσα στη μηχανή του να υπάρχουν ακόμα κόκκοι άμμου από τις επιχειρήσεις στη Β. Αφρική . Μπορεί να ήταν από τα πρώτα οχήματα που κατέβηκαν από τα αποβατικά στη Σικελία ή να είναι ένας «επιζών» της απόβασης στη Νορμανδία . Ίσως να αντίκρισε τις επικές μάχες στο ΄Ιβο-Ζίμα ή στην Οκινάβα στον Ειρηνικό ή να έχει ακόμα ξεραμένες λάσπες στα διαφορικά του από τις ζούγκλες της Βιρμανίας . Ποιος μπορεί να ξέρει ; Το καθήκον του πάντως σίγουρα το έπραξε με το παραπάνω και είχε την ευτυχία να ζήσει και τους καιρούς της ειρήνης .

H πρώτη άδεια κυκλοφορίας με ελληνικές πινακίδες αυτού του τζιπ της Σπάρτης είναι του 1947 και ίσως είναι το μοναδικό τζιπ αυτού του τύπου που κυκλοφόρησε στη Λακωνία . «Μετά τον πόλεμο , δεν ξέρω από πού , περιήλθε στα χέρια του Παχύγιαννη του Γιάννη , δικηγόρου της Σπάρτης , που το σπίτι του ήτανε απέναντι από τη Λαχαναγορά . Βρέθηκε στην κατοχή μου κάποια στιγμή , πριν από 6-7 χρόνια , ίσως και παραπάνω , όταν ο μακαρίτης , τώρα , ο μπαρμπα-Γιάννης αποφάσισε να το πουλήσει . Ήρθε εδώ πέρα και μου το ‘δωσε , μου το πούλησε . Μου το ’δωσε , μόνο και μόνο για να υπάρχει . Όλα αυτά τα χρόνια που το ‘χε ο Παχύγιαννης , το κυκλοφόραγε μέχρι την τελευταία 3ετία πριν μου το πουλήσει . Ήταν πια υπερήλικας και με όχι καλή υγεία , όταν πήρε τη μεγάλη και δύσκολη απόφαση να το αποχωριστεί . Πριν μου το δώσει το παρκάριζε εκεί που είναι τώρα το πάρκο του ΟΤΕ , το CINEMA CENTER , στον κήπο του Σαϊνόπουλου , του παλιού δήμαρχου της Σπάρτης . Από κει το παρέλαβα . Ο Παχύγιαννης ήταν πολύ δεμένος συναισθηματικά με το τζιπάκι κι ερχότανε και καθότανε μέσα στο τζιπ επί 1-2 χρόνια μετά που το πούλησε. Γεροντάκι , τώρα , με τη μαγκουρίτσα του , ερχότανε και το ανοίγαμε , όπως το ‘χα εδώ στον ήλιο , και καθότανε μέσα .

-Θυμάμαι , ρε παιδί μου , (μου ‘λεγε) την οικογένειά μου , τα παιδιά μου , τη δουλειά μου, όλα όσα έζησα με τούτο το τζιπάκι .

Δηλαδή , το είχε πριν κάνει οικογένεια , μέχρι τα βαθιά του γεράματα . Δηλαδή , αποχωριστήκανε αργά . Ήτανε σαν μέλος της οικογένειας κι αυτό» . Το θρυλικό αυτό τζιπάκι Willys της Σπάρτης παρ’ ολίγο να γίνει και αστέρας του κινηματογράφου όταν ζητήθηκε από παραγωγό ταινίας που θα γυριζόταν στο Γύθειο , για να παίξει ένα ρόλο σ’ αυτήν , κάνοντας κάποιες διαδρομές μέσα στο Μαυροβούνι . Τελικά η προσπάθεια δεν καρποφόρησε και το τζιπάκι δεν έκανε καριέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες . Προτίμησε την άμεση επαφή με τον κόσμο που περνά μπροστά του και το περιεργάζεται με περιέργεια αλλά και ενδιαφέρον , αγγίζοντάς το και κοιτάζοντας μέσα απ’ τα θολά και φθαρμένα τζάμια του .

Ο σημερινός ιδιοκτήτης του τζιπ , ο Παύλος Πολίτης , εκτός από εξαιρετικός μηχανουργός είναι κι ένας άνθρωπος με στέρεη και υγιή άποψη για τη ζωή και είναι αυτός που διέσωσε τούτο το ιστορικό και συλλεκτικό , σήμερα , αυτοκίνητο . Το μοναδικό του κίνητρο ήταν η ομορφιά του , η ιστορία αλλά και οι μνήμες που κουβαλά . Γι’ αυτό , ενάντια στην εποχή μας που διατάζει πως ΟΛΑ πρέπει να υποτάσσονται στο κέρδος , δε συζητά την περίπτωση πώλησης του συγκεκριμένου τζιπ :

«Όχι δεν το πουλώ . Θα το αναπαλαιώσω με δικά μου έξοδα να γίνει σωστό και θα το ’χω για κειμήλιο . Να θυμόμαστε τον μπαρμπα- Γιάννη!!!»

Πραγματικά , μεγάλη κουβέντα : «Να θυμόμαστε τον μπαρμπα-Γιάννη». Φανερό πως ο Παύλος Πολίτης βλέπει πίσω από την κρούστα των πραγμάτων . Βλέπει κι αισθάνεται πως το τζιπάκι αυτό δεν είναι ένα απλό κομμάτι από σίδερο , που έχει μια σημαντική αξία στην αγορά ως συλλεκτικό . Βλέπει κι αισθάνεται πως το αυτοκίνητο αυτό , όπως και κάθε άλλο άψυχο αντικείμενο που ήρθε σε επαφή με τους ανθρώπους και τη ζωή τους , είναι μέρος , είναι κομμάτι της ζωής αυτών των ανθρώπων και πως αν ξεπουληθεί και χαθεί θα είναι σαν να πουλιούνται και να παραδίδονται στην απώλεια , άνθρωποι , ζωές , όνειρα , ελπίδες, απογοητεύσεις , πόνοι , χαρές … ο,τιδήποτε , δηλαδή , μπορεί να σημαίνει ο Άνθρωπος και η παρουσία του πάνω στη γη .

Είναι παραπάνω από σίγουρο πως ο Παύλος , ο ιδιοκτήτης του τζιπ , κάθε πρωί που ανοίγει το μηχανουργείο και σηκώνει τη ματιά του προς το τζιπάκι , βλέπει μέσα να κάθεται , στη θέση του οδηγού , ο μπαρμπα – Γιάννης ο Παχύγιαννης , ο δικηγόρος , με τη μαγκουρίτσα του , που τον καλημερίζει και τον ευχαριστεί που έσωσε το αγαπημένο του τζιπάκι και του κάνει καθημερινό μνημόσυνο ζωής μέσα από τη θωριά και την ιστορία αυτού του τζιπ , του τζιπ που τον πήγαινε στη δουλειά του , που σ’ αυτό φόρτωνε τους φίλους του για να πάνε για κρασί , που μ’ αυτό πήγαινε εκδρομές την οικογένειά του , που περήφανος και καμαρωτός το οδηγούσε καταμεσής στην Παλαιολόγου… , που … , που … , που… .

Μακάρι , ο Παύλος , να μπορέσει , το γρηγορότερο δυνατό , να αναπαλαιώσει αυτό το τζιπάκι και (γιατί όχι ) να το κυκλοφορήσει και πάλι στους δρόμους της Σπάρτης σαν ζωντανό ενθύμιο ζωής .

Για την ώρα , το τζιπ WILLYS , ο βετεράνος αυτός μαχητής του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου , στέκει ακοίμητος φρουρός έξω από το μηχανουργείο του Παύλου Πολίτη , στην οδό Σόλωνος 5 , στη Σπάρτη (κοντά στο 3ο Δημ. Σχολείο) καρτερώντας του περαστικούς για να μοιραστούν μαζί του τις ιστορίες της ζωής και της δράσης του .

«Καιρός να ξαναβρούμε την ψυχή των πραγμάτων, λοιπόν. Για να μη χάσουμε και τη δική μας, εντελώς . Εξάλλου, ό,τι αξίζει ούτε πουλιέται ούτε αγοράζεται κι είναι πάντοτε εδώ.» (ΕΛΕΝΗ ΓΚΙΚΑ)

ΥΓ: Τα στοιχεία του άρθρου προήλθαν από συνέντευξη του Παύλου Πολίτη , ιδιοκτήτη του τζιπ , που δόθηκε στον γράφοντα κατά τον Οκτώβρη 2013 .
Τελευταία επεξεργασία από 1 και XAΡΙΔΗΜΟΣ, έχει επεξεργασθεί 0 φορά/ες συνολικά
Αιτία: ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ.
Άβαταρ μέλους
Cruiserhead
Δημοσιεύσεις: 358
Εγγραφή: Τρί Φεβ 02, 2010 03:30

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό Cruiserhead » Σάβ Δεκ 14, 2013 18:46

Ετσι ακριβως!
Ευχαριστουμε για το ανεβασμα!

Μητς
Άβαταρ μέλους
sv2ipw stelios
Δημοσιεύσεις: 953
Εγγραφή: Τετ Ιουν 17, 2009 13:14
Τοποθεσία: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ TΩΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
CONTACT:

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό sv2ipw stelios » Τρί Δεκ 17, 2013 17:48

Το όχημα είναι CJ-2 και όχι MB .
ΣΤΕΛΙΟΣ SV2IPW

JEEP Μ-151Α2
(Ο)ΙΙΙΙΙΙ(Ο)
Άβαταρ μέλους
Robert Capa
Δημοσιεύσεις: 10
Εγγραφή: Σάβ Ιαν 12, 2013 13:37

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό Robert Capa » Πέμ Δεκ 19, 2013 17:05

ikalimnos έγραψε:Βασικά 'εχω την εντύπωση ότι πρόκειται για Μ38 με μάσκα από ΜΒ...
Ειναι ΜΒ με μπαρμπιζ απο Μ38... Αυτη ηταν μια κλασσικη αλλαγη που γινοταν..Και το δικο μοθ ΜΒ οταν το πηρα ειχε μπαρμπριζ απο Μ38.. το αλλαξα με την πρωτη ευκαιρια
if your pictures aren't good enough you are not close enough
Άβαταρ μέλους
sv2ipw stelios
Δημοσιεύσεις: 953
Εγγραφή: Τετ Ιουν 17, 2009 13:14
Τοποθεσία: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ TΩΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
CONTACT:

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό sv2ipw stelios » Παρ Δεκ 20, 2013 08:21

Αναφέρομε στο μπλε CJ-2 το οποίο είναι και το όχημα του άρθρου, και όχι το εικονιζόμενο ανακατασκευασμένο MB.
Σαφέστατα και πρόκειται για CJ-2 με παρμπρίζ από CJ-2.
ΣΤΕΛΙΟΣ SV2IPW

JEEP Μ-151Α2
(Ο)ΙΙΙΙΙΙ(Ο)
Άβαταρ μέλους
XAΡΙΔΗΜΟΣ
Δημοσιεύσεις: 638
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 18, 2010 17:58

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ.....ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ;

Δημοσίευσηαπό XAΡΙΔΗΜΟΣ » Παρ Ιαν 03, 2014 10:23

ikalimnos έγραψε:Βασικά 'εχω την εντύπωση ότι πρόκειται για Μ38 με μάσκα από ΜΒ...
Robert Capa έγραψε:Ειναι ΜΒ με μπαρμπιζ απο Μ38... Αυτη ηταν μια κλασσικη αλλαγη που γινοταν..Και το δικο μου ΜΒ οταν το πηρα ειχε μπαρμπριζ απο Μ38.. το αλλαξα με την πρωτη ευκαιρια
Ο Άκης (ΑΚΑ Ρομπερτ Κάππα) μπέρδεψε λίγο το νήμα..(αυτό το παιδί ακόμα ψάρακας πρωτάρης στα forum, δε θα μάθει ποτέ... :D )
και αναγκαστικά έβαλα ολόκληρο το άρθρο.

Αν και θα άξιζε ίσως ένα αποκλειστικά δικό του thread.
Θα γίνει κι αυτό εάν κάποιος φίλος από τη Σπάρτη μας στείλει νεώτερα ή άλλες φωτό από αυτό το CJ!
Εικόναwww.sdio.gr_ _ _ _

1943 Chevrolet C8A (50% complete)
1940 ΒSA M20 (70% complete)

Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 1 και 0 επισκέπτες