ISUZU D-MAX

User avatar
Nicolas
Site Admin
Posts: 2983
Joined: Tue Jun 16, 2009 09:10
Contact:

Re: ISUZU D-MAX

Post by Nicolas »

Για να καταλάβεις καλύτερα...

Όταν το αυτοκίνητο στρίβει σε μία στροφή η εξωτερική ρόδα διανύει μεγαλύτερη απόσταση από την εσωτερική.
Άρα υπάρχει μία διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής της κάθε ρόδας. Το διαφορικό λοιπόν είναι η διάταξη μου επιτρέπει
στους τροχούς να περιστρέφονται με διαφορετικές ταχύτητες όταν αυτό απαιτείται, πχ στην στροφή.
Αν το διαφορικό είναι κλειδωμένο, τότε οι ρόδες περιστρέφονται με ακριβώς την ίδια ταχύτητα και ενώ αυτό
στην ευθεία δεν το καταλαβαίνουμε, στην στροφή διώχνει το αυτοκίνητο από την πορεία του αφού προκαλεί σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού, ο οποίος διανύει μικρότερη
απόσταση από τον εξωτερικό αλλά παίρνει την ίδια δύναμη μιας και το έχουμε κλειδωμένο.
Αν τώρα είναι καλό το οδόστρωμα και δυσκολεύεται ο εσωτερικός τροχός να σπινάρει τότε καταπονείται το διαφορικό.

Το ίδιο συμβαίνει και ανάμεσα στον μπροστινό και τον πίσω άξονα. Όταν στρίβουμε, ο μπροστινός άξονας διανύει μεγαλύτερη
απόσταση από τον πίσω. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει ένα κεντρικό διαφορικό το οποίο να εξαλείφει την διαφορά ανάμεσα στον μπροστινό
και τον πίσω άξονα. Αν δεν υπάρχει αυτό το διαφορικό, δηλαδή η μετάδοση είναι μόνιμα 50:50 μπροστά πίσω, τότε σε κάθε στροφή δεν υπάρχει
κάτι να εξομαλύνει την διαφορά και το πρώτο που καταπονείται είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους άξονες.

Τα αυτοκίνητα που έχουν μόνιμη τετρακίνηση, όπως το Niva, έχουν κεντρικό διαφορικό το οποίο εξομαλύνει την διαφορά περιστροφής των
αξόνων στις στροφές. Υπάρχει ωστόσο και η επιλογή του κλειδώματος 50:50 για εδάφη που έχουν μειωμένο συντελεστή πρόσφυσης στα οποία το ζόρι
της διαφοράς περιστροφής ανάμεσα στους άξονες εξομαλύνεται από χαζοσπιναρίσματα.

Αυτοκίνητα σαν το D-Max, που δεν έχουν μόνιμη τετρακίνηση, είτε είναι πισωκούνες είτε είναι τετρακίνητα και ταυτόχρονα κλειδωμένα 50:50.
Δεν υπάρχει η επιλογή τετρακίνητα με ελέυθερο κεντρικό διαφορικό.
Αυτό συμβαίνει διότι η εμπλοκή της τετρακίνησης αντί να γίνεται μέσω διαφορικού γίνεται μέσω γραναζιού στο βοηθητικό κιβώτιο. Το γρανάζι δεν επιτρέπει
την εξάλειψη της διαφοράς ταχύτητας ανάμεσα στους άξονες (όση ταχύτητα πίσω τόση ταχύτητα μπροστά) κατά συνέπεια αν το οδόστρωμα είναι καλό και οι άξονες δεν μπορούν να εξομαλύνουν την διαφορά, τρώει όλο το ζόρι. Δηλαδή τρώει ζόρι το βοηθητικό σου.


Κατά βάση μόνο τα μόνιμα τετρακίνητα αυτοκίνητα έχουν κεντρικό διαφορικό και μόνο αυτά μπορείς να οδηγείς στην άσφαλτο με τετρακίνηση και να είναι εντάξει.
Στις επιλογές του κιβωτίου τους βρίσκεις
1. τετρακίνηση με ελεύθερο κεντρικό διαφορικό (πχ haldex, torsen κλπ)
2. τετρακίνηση κλειδωμένο διαφορικό 50:50
3. τετρακίνηση κλειδωμένο 50:50 και κοντά

Τα υπόλοιπα τετρακίνητα που δεν έχουν μόνιμη τετρακίνηση αλλά κατ επιλογήν έχουν τις εξής επιλογές στο βοηθητικό

1. Πισωκίνηση
2. τετρακίνηση κλειδωμένο 50:50 (το γρανάζι που λέγαμε)
3. τετρακίνηση κλειδωμένο 50:50 και κοντά.

Υπάρχουν και εξαιρέσεις όπως το super select της mitsubishi ή το βοηθητικό των cherokee το οποίο σου δίνει τις επιλογές
1. Πισωκίνηση
2. τετρακίνηση με ελεύθερο διαφορικό
3. τετρακίνηση με κλειδωμένο διαφορικό 50:50
4. τετρακίνηση με κλειδωμένο διαφορικό 50:50 και κοντά


Όταν λέμε λοιπόν κλειδώνω κεντρικό δεν εννοούμε απαιραίτητα οτι υπάρχει κεντρικό διαφορικό. Εννοούμε οτι κλειδώνω την τετρακίνηση στο 50:50.
Στο Dmax λοιπόν, βάζω τετρακίνηση σημαίνει ότι ταυτόχρονα κλειδώνω επειδή δεν έχει διαφορικό στο κέντρο. Στο Niva όχι, διότι έχει διαφορικό στο κέντρο.
Το haldex δεν κουρδίζει λόγω κατασκευής. Λειτουργεί με σιλικόνη και δεν είναι παρά ένα ελεύθερο κεντρικό διαφορικό, δηλαδή μπορεί να μεταβάλει την ροπή που δίνει
μπροστά και πίσω. Αυτή η διαφοροποίηση του ποσοστού εμπλοκής είναι αυτή που του επιτρέπει να μην κουρδίζει.
Όταν ο ένας άξονας διανύει μεγαλύτερη απόσταση από τον άλλο παίρνει και μεγαλύτερο ποσοστό ροπής.


Τέλος πάντων ελπίζω να σου έλυσα τις απορίες.
Γενικότερα αυτό που θέλω να τονίζω είναι οτι με ένα αυτοκίνητο χωρίς κεντρικό διαφορικό, η χρήση της τετρακίνησης στην άσφαλτο μπορεί να γίνει επικίνδυνη
όχι επειδή θα σου χαλάσει το βοηθητικό αλλά επειδή το αυτοκίνητο έχει την τάση να φεύγει στις στροφές. Η αίσθηση ασφαλείας που σου δίνει είναι επειδή
λόγω του κλειδώματος 50:50 βαραίνει αισθητά το τιμόνι.
Κοινώς ένα αυτοκίνητο με κλειδωμένο 50:50 ΔΕΝ ΣΤΡΙΒΕΙ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΓΛΥΣΤΡΩΝΤΑΣ. Αν ξέρεις τί κάνεις, έχει καλώς. Αλλιώς απέφυγέ το.
"Η σιωπή μας, μόνο με τον κατήγορό μας γίνεται σύμμαχος".
Από την άλλη όμως, "Όσο πιο αθόρυβος είσαι, τόσα περισσότερα ακούς".
Nasos Mazdaspeed 6
Posts: 8
Joined: Sat Nov 21, 2009 21:18

Re: ISUZU D-MAX

Post by Nasos Mazdaspeed 6 »

εντυπωσιακη η αναλυση σου φιλε Νικο και σε ευχαριστω παρα πολυ για τις αποριες που μου ελυσες!! :)
σημερα κοιταξα με το σκεπτικο αυτο και το mitsubishi l200 ,το οποιο και απεφευγα λιγο λογω του οτι απο μηχανικο στον σαρακακη εμαθα οτι βγαζουν καποια προβληματα...δεν ειχα δεωσει σημασια να ρωτησω κατι περισσοτερο καθς δεν το ειχα σκεφτει σαν επιλογη!
Mazda 6 MPS-Kia Picanto
ΟΥ ΚΑΤΑΙΣΧΥΝΩ ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΑ ΙΕΡΑ

www.mazdaspeedclub.gr
morths21
Posts: 51
Joined: Fri Jul 17, 2009 00:08

Re: ISUZU D-MAX

Post by morths21 »

Τι προβλήματα βγαζουν τα Mitsubishi????Για πες να μαθαινουμε......
Post Reply

Return to “Περί τετρακίνησης και λοιπών θεμάτων...”