Pyrometer & Turbo Gauge
Posted: Tue Dec 01, 2009 14:38
Αθήνα, 01 Δεκεμβρίου 2009
Μια από τις πρόσφατες βελτιώσεις που έγιναν στο Patrol ήταν η προσθήκη δύο οργάνων. Ένα για την παρακολούθηση της πίεσης του Turbo (Boost Gauge ή Turbo Gauge) και ένα για την παρακολούθηση της θερμοκρασίας των καυσαερίων ( EGT, exhaust gas temperature gauge ή Pyrometer – αθάνατη ελληνική γλώσσα!).
Turbo Gauge
Μιας που το Patrol έχει μια κάπως ευαίσθητη τουρμπίνα με μεταβλητά πτερύγια και κατά το παρελθόν έχει παρουσιάσει θέμα με over boosting το οποίο μπορεί να σου τινάξει την μηχανή στον αέρα, καλό είναι να παρακολουθείται η πίεση του Turbo και να ελέγχεται το ότι βρίσκεται σε λογικό πλαίσιο – όχι πάνω από 1,2 ή 1,3 Bars. Τα συγκεκριμένα όργανα που έβαλα εγώ είναι της εταιρείας DEFI αλλά υπάρχουν και αρκετά άλλα στην ελληνική αγορά. Το όργανο αποτελείται από το όργανο αυτό καθ εαυτό και τον αισθητήρα του. Το κόστος, σε αυτή τη σύνθεση, ανέρχεται στα 150 - 250 Ευρώ (ανά όργανο). Υπάρχει βέβαια και η πιο ακριβή λύση που επέλεξα εγώ, η Defi. Ο αισθητήρας πηγαίνει σε μια μικρή κεντρική μονάδα με επεξεργαστή και μνήμες από όπου μπορείς να ρυθμίσεις ανώτατα και κατώτατα όρια ένδειξης, υπάρχουν οπτικοί και ακουστικοί συναγερμοί, έλεγχοι καλής λειτουργίας, καταγραφή της ένδειξης του οργάνου στην διάρκεια του ταξιδιού κ.α. Η κεντρική μονάδα δέχεται πολλούς και διαφορετικούς αισθητήρες, όπως πίεση ή θερμοκρασία λαδιού κτλ και ταυτόχρονα έχει εξόδους για διαφορετικά όργανα. Ακόμη μπορεί να συνδεθεί ενιαίο όργανο, εν είδει κεντρικής κονσόλας και να βλέπεις όλες τις ενδείξεις πιέσεων θερμοκρασιών κτλ από ένα κεντρικό σημείο. Δυστυχώς εδώ το κόστος ανέρχεται στα 850 Ευρώ περίπου.
Πηγές : http://www.defi-shop.com/product/bf/bf_top.html
Pyrometer
Το πυρόμετρο είναι στην ουσία ένα θερμόμετρο υψηλών θερμοκρασιών. Αποτελείται από έναν αισθητήρα (διμεταλλικής επαφής, για να αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες) ο οποίος τοποθετείται στο σύστημα της εξάτμισης, κοντά στη μηχανή και καταδεικνύει τις θερμοκρασίες που βλέπει σε ένα όργανο στο ταπλώ. Στα μεγάλα φορτηγά η εγκατάσταση αυτή είναι standard αλλά στα 4χ4 Diesel τίθεται εκ των υστέρων… Σε μια καλοδιατηρημένη μηχανή με σωστά ρυθμισμένη και χρονισμένη αντλία καυσίμου δεν παρουσιάζεται συχνά, σε γενικές γραμμές, κάποιο πρόβλημα υψηλής θερμοκρασίας. Υπερβολικές θερμοκρασίες στη μηχανή προκαλούν ανεπανόρθωτες βλάβες. Αλλά όμως, ακόμα και στην πιο καλοκουρδισμένη μηχανή πάντα υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να ανεβάσουν την θερμοκρασία. Η μη παροχή, για οιονδήποτε λόγο, ικανής ποσότητας αέρα μπορεί να ανεβάσει θερμοκρασία, η παραπάνω ποσότητα καυσίμου μπορεί να ανεβάσει θερμοκρασία κ.ο.κ.
Το απολύτως καλύτερο σημείο για την μέτρηση της θερμοκρασίας είναι στην έξοδο της μηχανής και πριν την είσοδο της τουρμπίνας. Θερμοκρασίες πάνω από 720˚C σε αυτό το σημείο θα πρέπει να μας θορυβήσουν άμεσα. Σε πολλά οχήματα όμως είναι πολύ δύσκολο να φτάσεις σε αυτό το σημείο. Ακόμα και να φτάσεις θα πρέπει να βγει η τουρμπίνα για να μην μαζέψει τα γρέζια από την τρύπα που θα μπει ο αισθητήρας, μπορεί να είναι μαντέμι το μέταλλο κ.α. Οπότε επιλέγεται να τοποθετηθεί μετά την τουρμπίνα, στην εξάτμιση δηλαδή, πολύ κοντά στην φλάντζα της τουρμπίνας. Εκεί όμως έχουμε μια πτώση της θερμοκρασίας κατά 200˚C οπότε θα πρέπει να το λάβουμε υπ’ όψιν. Έτσι το ανώτατο όριο εδώ θα πρέπει να είναι οι 520˚C.
Πηγές : http://www.thermoguard.com.au/FAQ.pdf


Το κόκκινο λαμπάκι που ανάβει μας δείχνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτρική συνέχεια μεταξύ του αισθητήρα και της κεντρικής κονσόλας. Με άλλα λόγια δηλαδή δεν έχει εγκατασταθεί ο αισθητήρας ακόμα ή έχει κοπεί το καλώδιο που τον συνδέει.




Εδώ η κεντρική μονάδα όπως εγκαταστάθηκε και όπως δείχνει την ημέρα και την νύχτα.
Μια από τις πρόσφατες βελτιώσεις που έγιναν στο Patrol ήταν η προσθήκη δύο οργάνων. Ένα για την παρακολούθηση της πίεσης του Turbo (Boost Gauge ή Turbo Gauge) και ένα για την παρακολούθηση της θερμοκρασίας των καυσαερίων ( EGT, exhaust gas temperature gauge ή Pyrometer – αθάνατη ελληνική γλώσσα!).
Turbo Gauge
Μιας που το Patrol έχει μια κάπως ευαίσθητη τουρμπίνα με μεταβλητά πτερύγια και κατά το παρελθόν έχει παρουσιάσει θέμα με over boosting το οποίο μπορεί να σου τινάξει την μηχανή στον αέρα, καλό είναι να παρακολουθείται η πίεση του Turbo και να ελέγχεται το ότι βρίσκεται σε λογικό πλαίσιο – όχι πάνω από 1,2 ή 1,3 Bars. Τα συγκεκριμένα όργανα που έβαλα εγώ είναι της εταιρείας DEFI αλλά υπάρχουν και αρκετά άλλα στην ελληνική αγορά. Το όργανο αποτελείται από το όργανο αυτό καθ εαυτό και τον αισθητήρα του. Το κόστος, σε αυτή τη σύνθεση, ανέρχεται στα 150 - 250 Ευρώ (ανά όργανο). Υπάρχει βέβαια και η πιο ακριβή λύση που επέλεξα εγώ, η Defi. Ο αισθητήρας πηγαίνει σε μια μικρή κεντρική μονάδα με επεξεργαστή και μνήμες από όπου μπορείς να ρυθμίσεις ανώτατα και κατώτατα όρια ένδειξης, υπάρχουν οπτικοί και ακουστικοί συναγερμοί, έλεγχοι καλής λειτουργίας, καταγραφή της ένδειξης του οργάνου στην διάρκεια του ταξιδιού κ.α. Η κεντρική μονάδα δέχεται πολλούς και διαφορετικούς αισθητήρες, όπως πίεση ή θερμοκρασία λαδιού κτλ και ταυτόχρονα έχει εξόδους για διαφορετικά όργανα. Ακόμη μπορεί να συνδεθεί ενιαίο όργανο, εν είδει κεντρικής κονσόλας και να βλέπεις όλες τις ενδείξεις πιέσεων θερμοκρασιών κτλ από ένα κεντρικό σημείο. Δυστυχώς εδώ το κόστος ανέρχεται στα 850 Ευρώ περίπου.
Πηγές : http://www.defi-shop.com/product/bf/bf_top.html
Pyrometer
Το πυρόμετρο είναι στην ουσία ένα θερμόμετρο υψηλών θερμοκρασιών. Αποτελείται από έναν αισθητήρα (διμεταλλικής επαφής, για να αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες) ο οποίος τοποθετείται στο σύστημα της εξάτμισης, κοντά στη μηχανή και καταδεικνύει τις θερμοκρασίες που βλέπει σε ένα όργανο στο ταπλώ. Στα μεγάλα φορτηγά η εγκατάσταση αυτή είναι standard αλλά στα 4χ4 Diesel τίθεται εκ των υστέρων… Σε μια καλοδιατηρημένη μηχανή με σωστά ρυθμισμένη και χρονισμένη αντλία καυσίμου δεν παρουσιάζεται συχνά, σε γενικές γραμμές, κάποιο πρόβλημα υψηλής θερμοκρασίας. Υπερβολικές θερμοκρασίες στη μηχανή προκαλούν ανεπανόρθωτες βλάβες. Αλλά όμως, ακόμα και στην πιο καλοκουρδισμένη μηχανή πάντα υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να ανεβάσουν την θερμοκρασία. Η μη παροχή, για οιονδήποτε λόγο, ικανής ποσότητας αέρα μπορεί να ανεβάσει θερμοκρασία, η παραπάνω ποσότητα καυσίμου μπορεί να ανεβάσει θερμοκρασία κ.ο.κ.
Το απολύτως καλύτερο σημείο για την μέτρηση της θερμοκρασίας είναι στην έξοδο της μηχανής και πριν την είσοδο της τουρμπίνας. Θερμοκρασίες πάνω από 720˚C σε αυτό το σημείο θα πρέπει να μας θορυβήσουν άμεσα. Σε πολλά οχήματα όμως είναι πολύ δύσκολο να φτάσεις σε αυτό το σημείο. Ακόμα και να φτάσεις θα πρέπει να βγει η τουρμπίνα για να μην μαζέψει τα γρέζια από την τρύπα που θα μπει ο αισθητήρας, μπορεί να είναι μαντέμι το μέταλλο κ.α. Οπότε επιλέγεται να τοποθετηθεί μετά την τουρμπίνα, στην εξάτμιση δηλαδή, πολύ κοντά στην φλάντζα της τουρμπίνας. Εκεί όμως έχουμε μια πτώση της θερμοκρασίας κατά 200˚C οπότε θα πρέπει να το λάβουμε υπ’ όψιν. Έτσι το ανώτατο όριο εδώ θα πρέπει να είναι οι 520˚C.
Πηγές : http://www.thermoguard.com.au/FAQ.pdf
Το κόκκινο λαμπάκι που ανάβει μας δείχνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτρική συνέχεια μεταξύ του αισθητήρα και της κεντρικής κονσόλας. Με άλλα λόγια δηλαδή δεν έχει εγκατασταθεί ο αισθητήρας ακόμα ή έχει κοπεί το καλώδιο που τον συνδέει.
Εδώ η κεντρική μονάδα όπως εγκαταστάθηκε και όπως δείχνει την ημέρα και την νύχτα.