ΠΕΡΙ ΥΓΡΩΝ ΠΕΔΗΣΗΣ (ΦΡΕΝΩΝ)

Post Reply
User avatar
sv2ipw stelios
Posts: 953
Joined: Wed Jun 17, 2009 13:14
Location: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ TΩΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
Contact:

ΠΕΡΙ ΥΓΡΩΝ ΠΕΔΗΣΗΣ (ΦΡΕΝΩΝ)

Post by sv2ipw stelios »

Στα παλιά μας οχήματα πολλές φορές ίσως θα είχαμε κάποιο πρόβλημα με τα φρένα του, αυτό μπορεί να ωφείλεται στην οξείδωση(σκουριά) στα κυλινδράκια-σωλινάκια αλλά και στη φυσιολογική φθορά στα φερμουίτ στις σιαγόνες.
Η σκουριά προκαλείται από το οξειδωτικό των υγρών, αλλά και απο την υγρασία που εμφανίζεται μέσα στα σωλινάκια.
Υπάρχει όμως και ένας άλλος παράγοντας αυτός του τύπου υγρού φρένων.
Όταν ανακατασκεύσα το δικό μου όχημα(Μ151Α2), παρατήρησα ότι μέσα στα σωλινάκια σε κάποια σημεία τους υπήρχε ένα παχύρεστο υγρό σε μορφή gell,διαβάζοντας σχετικά στο Μanual έλεγε ότι στο Μ151 ο κατασκευαστής συστήνει υγρό φρένων DOT-5,ψάχνοντας να βρώ στοιχεία για αυτά τα υγρά φρένων, όλοι οι κατασκευαστές έλεγαν ότι το DOT-5, είναι υγρό sιlicon,που σημαίνει ότι δεν είναι υδρόφιλο(δεν απορροφά την υγρασία) και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό που όσους προμηθευτές ρώτησα το αγνοούσαν-δεν μπορεί να αναμειχθεί με τα υδρόφιλα DOT-3 &DOT-4 υγρά φρένων, αν αναμειχθεί τότε τα δύο αυτά υγρά αντιδρούν και πήζουν μέσα στα σωλινάκια και παρατηρούνται οι θρομβώσεις που σας ανέφερα παραπάνω.
Προσέξτε λοιπόν ποτέ σε ένα σύστημα που έχει υδρόφιλο υγρό δεν πρέπει να βάλετε μέσα στην ΚΑΦ (Κεντρική Αντλία Φρένων) υγρό DOT-5 και το αντίστροφό, η χρήση του DOT-5 μπορεί να γίνει από συστήματα παλαιότερης τεχνολογίας μόνο άν καθαριστεί το σύστημα με αλκόλη (δηλαδή αδειάζουμε το σύστημα από το υγρό DOT-3 ή DOT-4 και πληρώνουμε με αλκόλη(οινόπνευμα) το σύστημα και πρεσσάρουμε με ανοιχτή την εξαέρωση στα κυλινδράκια μέχρι να βγεί η αλκόλη(επαναλαμβάνουμε και δεύτερη φορά)
Όταν φέραν τα Μ151 στην Ελλάδα, μπροστά στην αντλία φρένων υπήρχε ένα αυτοκόλλητο που έλεγε ONLY SILICON BRAKE FLUID


Imageδηλαδή πλήρωση μόνο με υγρό σιλικόνης,ερχόταν όμως ο κάθε ένας που είχε άγνοια περί υγρών και έβαζε μέσα ότι υγρό είχε στη διμοιρία συντήρησης με αποτέλεσμα μετά από λίγο καιρό το σύστημα να έπηζε και να μην έχεις φρένα.
Το άρθρο αυτό δεν το γράφω μόνο για αυτούς που έχουν Μ151 αλλά και για τα υπόλοιπα οχήματα, η χρήση του DOT-5 έχει αποδειχτεί ότι προστατεύει το σύστημα φρένων απο οξειδώσεις καλύτερα από τα άλλα υγρά, ενώ πλέον στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες οι κατασκευαστές τοποθετούν DOT-5, αν λοιπόν έχετε ανακατσκευάσει το όχημα σας και δεν έχετε βάλει ακόμα υγρό, μποτείτε να τοποθετήσετε το DOT-5, προσοχή όμως υπάρχει και DOT-5.1 το οποίο είναι συνθετικό και όχι σιλικόνης.

Το παρακάτω είναι από άλλο φορουμ:
<<Το DOT λοιπόν έχει καθορίσει κάποιες ιδιότητες (14 τον αριθμό) που πρέπει τα υγρά φρένων να έχουν και που ανάλογα με τον βαθμό που διαθέτουν τις ιδιότητες αυτές κατηγοριοποιούνται DOT3 DOT4 κλπ.
Η ιδιότητα που αφορά περισσότερο εμάς τους ιδιώτες είναι τα σημεία ξηρού και υγρού βρασμού. Έτσι λοιπόν τα υγρά φρένων με βάση την προδιαγραφή τους κατά DOT πρέπει να έχουν κατ' ελάχιστο τις παρακάτω προδιαγραφές:
DOT3: σημείο ξηρού βρασμού: 205C σημείο υγρού βρασμού: 284C
DOT4: σημείο ξηρού βρασμού: 230C σημείο υγρού βρασμού: 155C
DOT5: σημείο ξηρού βρασμού: 265C σημείο υγρού βρασμού: 356C

Τα υγρά προδιαγραφών DOT3 έχουν σαν βάση γλυκόλη και αιθέρα και αυτό όχι για κάποιον ιδιαίτερο λόγο απλά με αυτά τα υλικά είναι οικονομικότερη η κατασκευή τους και ταυτόχρονα καλύπτονται οι προδιαγραφές.
Τα υγρά προδιαγραφών DOT4 έχουν την ίδια βάση με τα DOT3 με τη διαφορά ότι τα DOT4 περιέχουν και μια ποσότητα εστέρων βορικού οξέως, υλικό που τους προσδίδει μια σχετική «ανοσία» στην απορρόφηση του νερού. Αυτό που πρακτικά συμβαίνει είναι ότι τα υγρά DOT4 παρουσιάζουν μια πιο σταθερή συμπεριφορά ως προς το σημείο βρασμού τους τουλάχιστον κατά την πρώτη φάση της ζωής των. Δυστυχώς όμως μόλις το υγρό αρχίσει να απορροφά νερό το σημείο βρασμού του θα πέσει πιο γρήγορα από ένα υγρό προδιαγραφών DOT3, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτείται συχνότερη αλλαγή (τουλάχιστον μια φορά ετησίως) στα υγρά DOT4.
Και πάμε στα υγρά προδιαγραφών DOT5. Τα υγρά αυτά έχουν σαν βάση την σιλικόνη υλικό που μας προσφέρει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα:
1. είναι λιγότερο υγροσκοπικό από το υλικό κατασκευής των DOT3 & DOT4
2. έχουν υψηλότερο σημείο βρασμού
έχει όμως ένα σημαντικό σημαντικότατο μειονέκτημα η σιλικόνη είναι αρκετά συμπιέσιμη γεγονός που προκαλεί «μαλακή» και ασαφή αίσθηση γεγονός που κανείς ενθουσιώδης οδηγός που έχει απαιτήσεις από τα φρένα του δεν επιθυμεί.
Κλείνοντας λοιπόν αυτό που τελικά πρέπει να μας μείνει είναι ότι τα υγρά των φρένων μας χρειάζονται λίγο περισσότερη προσοχή από αυτήν που οι περισσότεροι τους δίνουμε δηλαδή αλλαγή τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο και σε περίπτωση που για κάποιο λόγο «βράσουμε» τα υγρά μας καλό θα είναι να τα αλλάξουμε με την πρώτη ευκαιρία μια που όταν κρυώσουν θα επανέλθουν αλλά η αντοχή τους θα έχει μειωθεί αρκετά και την επόμενη φορά θα «μαλακώσουν» πιο γρήγορα.>>




Κατα γενικη ομολογια τα υγρα φρενων (dot 1,2,3,4,5,6) μπορει να αντεξουν και για ολη τη διαρκεια ζωης του φρενου χωρις η αποδοση τους να πεσει δραματικα. Ομως στην πραγματικοτητα τα υγρα οντας υδροστατικα προσβαλονται απο υγρασια, απο θερμοκρασιακες αλλαγες κτλ με αποτελεσμα μετα απο καιρο να γινουν ακαθαρτα και να χασουν την συμπιεστοτητα τους λογο προσμιξεων. Ετσι γενικα πρεπει να αλλαζονται σε τακτα χρονικα διαστηματα αμεσως μολις μας δώσουν την αίσθηση οτι "μαλακωσαν"
ΣΤΕΛΙΟΣ SV2IPW

JEEP Μ-151Α2
(Ο)ΙΙΙΙΙΙ(Ο)
Post Reply

Return to “Ομάδα Συντήρησης - Τεχνικά Θέματα”