Ανακατασκευή συζεύκτη κεραίας ΜΧ-6707...τώρα που είναι αρκετά εύκολο για τον καθένα να βρει έναν συζεύκτη κεραίας στις μάντρες παλιού στρατιωτικού υλικού μιας και αποσύρονται σε μεγάλους αριθμούς αντικαθιστάμενες από νέα υλικά, χρήσιμο θα ήταν να παρουσιάσω κάποια περισσότερα στοιχεία για αυτές τις κεραίες οι οποίες χρειάζονται για τα οχήματα μας σε περίπτωση που έχουμε πάνω ασυρμάτους της σειράς VRC-54/RT-505 ή VRC-12
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω.
Οι κεραίες αυτές, ως αυτόματοι συντονιστές του ηλεκτρικού μήκους της κεραίας, έχουν κάποια ευπάθεια στο μηχανικό μέρος (σερβομοτέρ) αλλά και στο κύκλωμα προστασίας του...Οι βλάβες που δημιουργούνται σε αυτές έχουν να κάνουν όπως έχω αναφέρει και παραπάνω στο ότι η στεγανή κατασκευή τους συσσωρεύει στο εσωτερικό τους υγρασία από την διαφορά θερμοκρασίας με αποτέλεσμα να σκουριάζει το σερβομοτέρ και να αχρηστεύεται η αυτόματη επιλογή συντονισμού. Για τον παραπάνω λόγο είχε βγει υπό την μορφή πόστερ (το γνωστό PS του αμερικανικού στρατού) με το οποίο οι χρήστες όφειλαν μία φορά τον μήνα να έκαναν <<αποστράγγιση>> την κάτω βίδα με την φλάντζα....φυσικά κανείς δεν το έκανε , ιδίως στον ΕΣ λόγω άγνοιας ...εγώ προσωπικά, ως λύση βρήκα την τοποθέτηση στην οπή της βίδας αποστράγγισης ενός φίλτρου από στριφτό τσιγάρο τα γνωστά RIZLA!!!!. Έτσι ούτε υγρασία δημιουργείται εσωτερικά αλλά ούτε ζωύφια μπορούνε να εισχωρήσουν.
Σε περίπτωση που το μοτέρ έχει καεί ή έχει σκουριάσει λόγω της παραπάνω αιτίας η επισκευή κρίνεται ασύμφορη ....είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί ως ανταλλακτικό το σερβομοτέρ..μόνο αν ξηλωθεί από άλλη.
Ως προς την δεύτερη αιτία καταστροφής του αυτόματου συντονιστή αυτή ήταν η κακή προσαρμογή του καλωδίου ελέγχου της κεραίας (CX-4722/VRC) ANTENNA CONTROL CABLE ή το βραχυκυκλωμένο καλώδιο (CX-4722/VRC) . Το καλώδιο αυτό μεταφέρει την σταθερή τροφοδοσία των 24vdc στον συντονιστή από τον πομποδέκτη καθώς και τις εντολές για το πού θα περιστραφεί το σερβομοτέρ....η βλάβη που προκαλείται, είναι να καίγεται η δίοδος προστασίας του σερβομοτέρ...η CR-1, 1N645 η οποία είναι συνδεδεμένη παράλληλα πάνω στο μοτέρ....βλέπε εικόνα ηλεκτρονικού σχεδίου παρακάτω.
η θέση του πάνω στο μοτέρ:
Τέλος είναι πολύ σπάνιο να έχει κολλήσει ή να έχει καεί το τύλιγμα του μεταλλικού και στεγανού ρελέ...αν συμβεί αυτό το αντικαθιστούμε με πολιτικού τύπου 24vdc.
Παρακάτω θα δείτε την ανακατασκευή που έκανα σε μία τέτοια κεραία.
Πρώτα αφαιρούμε τον μεταλλικό δακτύλιο στο πάνω μέρος της κεραίας ... αυτός παίζει το ρόλο της μηχανικής ενίσχυσης, του πάνω στελέχους του συζεύκτη, όταν αυτός τοποθετείται σε όχημα μιας και αυτό είναι διηλεκτρικό-πλαστικό . Ακολούθως ξεβιδώνουμε από την κάτω μεριά τις φρεζάτες βίδες αλλά δεν τραβούμε το κάλυμμα πριν αφαιρέσουμε το περικόχλιο του κονέκτρορα τροφοδοσίας (Antenna control) , του βύσματος κεραίας BNC, και το κομβίο χειροκίνητου συντονισμού το οποίο από κάτω θα μας αποκαλύψει ένα πλαστικό περικόχλιο το οποίο θέλει ειδικό χειρισμό για να μην μας σπάσει. Επίσης σημειώνουμε στον πλαστικό άξονα σε ποια υπο-ζώνη ΜΗΖ δείχνει η εγκοπή που έχει πάνω.
ο πλαστικός άξονας της χειροκίνητης πεταλούδας...
ΜΟΝΟ όταν τα αφαιρέσουμε όλα αυτά τραβούμε προς τα έξω το καπάκι.
Με την βοήθεια του πολυμέτρου μέτρησα την δίοδο ,όπως και διαπίστωσα ότι αυτή ήταν καμένη , αποτέλεσμα ανάστροφης τροφοδοσίας του μοτέρ.(Βραχυκυκλωμένο καλώδιο) την αντικατέστησα με μία δίοδο 1Ν4007 προσέχοντας πάντα την πολικότητα (λωρίδα-άσπρη επί της διόδου να έχει την ίδια κατεύθυνσή πάνω στους ακροδέκτες του μοτέρ) Να σημειώσω ότι επειδή όλα τα ηλεκτρονικά υλικά εκτός από κολλημένα με καλάϊ είναι και συστραφέντα πάνω στους ακροδέκτες ,καλό θα ήταν να κόψουμε με κόφτη την κατεστραμμένη δίοδο και να μην προσπαθήσουμε να την αφαιρέσουμε με τράβηγμα, διότι θα μας σπάει ο ακροδέκτης του μοτέρ.
Με ένα εξωτερικό τροφοδοτικό δίνουμε σταθερή τάση 24vdc στους ακροδέκτες Ν+ και C- του βύσματος , πάντα με προέκταση καλωδίου και όχι μέσα στον κονέκτορα γιατί θα ξανα-βραχυκυκλώσει.
επίσης δίνουμε 24vdc σύμφωνα με τους παρακάτω συνδυασμούς για να ελέγξουμε την σωστή περιστροφή του μοτέρ..
ΠΧ.. εκτός από το Ν δίνουμε και στο A & D 24VDC + και θα πρέπει να περιστραφεί στο 30-33ΜΗΖ.
αν μετά τους ελέγχους το μοτέρ δεν περιστρέφεται σε σωστή ζώνη τότε πιθανότατα έχουμε βλάβη του ρελέ ή έχει πηδήξει γρανάζι ο μειωτήρας.....
Το ρελέ....
Μία άλλη δοκιμή -τέστ που πρέπει να κάνουμε είναι αυτή της συνέχειας μεταξύ του ΄κεντρικού αγωγού του βύσματος κεραίας και του κεντρικού αγωγού πάνω στο ελατήριο....αν δεν έχουμε συνέχεια μετρώντας με το πολύμετρο (βλέπε παρακάτω εικόνα) τότε έχουμε πιθανότατα κομμένο καλώδια εσωτερικά του ελατηρίου, με αποτέλεσμα να πρέπει να το αφαιρέσουμε και να το επισκευάσουμε.
Τέλος ελέγχουμε και τα λαμάκια στο κέντρο από το κάτω στέλεχος της κεραίας ...εδώ να πω για αυτούς που γνωρίζουν λίγα πράγματα περί κεραιών, ότι το κάτω στέλεχος είναι γραμμή μεταφοράς και δεν εκπέμπει (Είναι ομοαξονική γραμμή τροφοδοσίας του πάνω στελέχους) , πολλές φορές σε ασκήσεις και παρελάσεις έχουμε δει για λόγους μείωσης του ύψους της κεραίας να μην τοποθετούν το πάνω στέλεχος ...αυτό είναι λάθος και μπορεί να κάνει ζημιά στον Π/Δ.
Με την βοήθεια ενός βατόμετρου -γέφυρας στασίμων, μπορούμε να τεστάρουμε το κατά πόσο ο συζεύκτης ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του κατασκευαστή σύμφωνα πάντα με το τεχνικό εγχειρίδιο...ΤΜ 11-5985-262-14.
Όπως βλέπουμε και στην εικόνα το βατόμετρο-γέφυρα στασίμων συνδέεται σε σειρά με το καλώδιο της κεραίας του Π/Δ και το βύσμα BNC της κεραίας...έτσι πατώντας πρεςμ μετράμε την ισχύ εξόδου του Π/Δ και γυρνώντας στην επιλογή στασίμων μετράμε την επιστρεφόμενη ισχύ (watt που δεν εκπέμπονται )
Σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα για κάθε ισχύ σε συγκεκριμένη συχνότητα, αναλογεί μία ανάλογη ισχύ επιστρεφόμενων κυμάτων.
Λίγες εικόνες από την ανακατασκευή....
Αφαίρεση των καλυμμάτων , μασκάρισμα του εσωτερικού και βάψιμο του ελατηρίου....
Τρίψιμο του μεταλλικού καλύμματος.
αστάρωμα του μεταλλικού καλύμματος.
Βάψιμο του μεταλλικού καλύμματος.
Βάψιμο των γραμμάτων στο μεταλλικό καπάκι.
Βάψιμο των γραμμάτων...
και κλείσιμο με προσοχή και με εφαρμογή σιλικόνης στεγάνωσης μεταξύ της ελαστικής φλάντζας και των καλυμμάτων...
το τελικό φινίρισμα και έτοιμη για τοποθέτηση στο τζίπ!!!!!
Από εδώ μπορεί να κατέβει το εγχειρίδιο...
https://www.scribd.com/doc/246836854/TM-11-5985-262-14