Page 1 of 1

ΣΥΖΕΥΚΤΗΣ(CUPLER) ΚΕΡΑΙΑΣ MX-6707

Posted: Tue Jun 30, 2009 22:17
by sv2ipw stelios
Image

O συζεύκτης κεραίας είναι ένας αυτόματος συντονιστής ο οποίος προσαρμόζει ηλεκτρομηχανικά το μήκος της κεραίας μας για την επιθυμητή συχνότητα εκπομπής στη στρατιωτική ζώνη VHF LOW BAND 30-75ΜΗΖ.

Image

Εσωτερικά ο συζέυκτης αυτός διαθέτει ένα μοτέρ 24volt το οποίο είναι προσαρμοζμένο πάνω σε έναν διακόπτη με πολλές επαφές , οι επαφές αυτές επιλέγουν κάθε φορά διαφορετικό κύκλωμα L-C (δηλαδή, πυκνωτή-πηνείο έτσι ώστε να προσαρμώζει την επαγωγική και χωρητική συμπεριφορά της κεραίας στα 50Ω σύνθετης αντίστασης) Με αυτό τον τρόπο συντονίζει (Αυξάνει ή μειώνει, τεχνητά το μήκος της κεραίας ώστε να έχουμε καλή λήψη και εκπομπή χωρίς στάσιμα κύματα SWR).
Τα στάσιμα κύματα είναι ακτινοβολούσα ενέργεια η οποία λόγω της μή σωστής προσαρμογής της κεραίας δεν μπορεί να διαδοθεί στο χώρο, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται η τελική βαθμίδα το πομπού-για αυτό το λόγο ίσως θα έχετε ακούσει ότι δεν κάνουμε εκπομπή χωρίς κεραία ή με πολλά στάσιμα.
Τα στάσιμα κύματα σε μία κεραία μπορείτε να τα μετρήσετε με γέφυρα στασίμων.
Της εντολές για την περιστροφή του μοτέρ ο συζέυκτης τις παίρνει μέσα από ένα 12πινο βύσμα Amphenol στη βάση της μέσω του καλωδίου CX-4722.
Το καλώδιο αυτό μπορεί να είναι μέχρι και 14ft πόδια.
Για την ακρίβεια ο συζεύκτης παίρνει πάντα γή και 24Volt και με εντολή από τον ασύρματο παίρνει και κάθε φορά σε διαφορετικό πινάκι τα 24volt.
Image

O συζεύκτης ΜΧ-6707 μπορεί να λειτουργίσει με ασυρμάτους της σειράς VRC12(RT246),VRC46(RT-524),

Image

Image

καθώς και με ασυρμάτους PRC25,77,277 όταν αυτοί έχουν προσαρμοστεί πάνω σε ΑUDIO ενισχυτή ΑΜ-2060.

Image

Image

Image

Σημ. Oι παλιότερης κατασκευής συζεύκτες είχαν ορθογώνιο σχήμα.

Image

Κάτι που πρέπει να προσέχετε όσοι διαθέτετε τέτοια κεραία έιναι ότι στη βάση της υπάρχει μία inox βίδα με O-Ring η οποία θα πρέπει μία φορά το μήνα να ξεβιδώνεται ώστε να γίνεται η αποστράγγιση της υγρασίας που δημιουργείται στο εσωτερικό της λόγω της στεγανής κατασκευής της και της διαφοράς της εσωτερικής με την εξωτερική θερμοκρασία.
Στον ΕΣ φυσικά λίγοι το γνώριζαν αυτό, αφού κανείς στην Ελλάδα δεν διαβάζει τα γ@μημένα τα μάνουαλ, RFM Read the Fucking Manual.
ως επακόλουθο είναι να συσσωρεύει υγρασία στο εσωτερικό και να σκουρίαζει το μοτέρ, με αποτέλεσμα να είναι για πέταμα.
Μία λύση που είχα βρεί στο πρόβλημα, ήταν να αφαιρέσω εντελώς την βίδα και να βάλω στη θέση της ένα φιλτράκι από στριφτό τσιγάρο.
Στον Αμερικάνικο στρατό όλες αυτές οι βασικές οδηγίες για οχήματα μέχρι ασυρμάτους, παιρνούν με την μορφή comics PS στο προσωπικό ώστε να αφομοιώνεται καλύτερα από αυτό.
Παραθέτω μερικά PS.

Image

Image

Image

Image

Για να βρείτε αυτόν τον συζεύκτη υπάρχουν δύο τρόποι, ο ένας είναι σε κάποια μάντρα με παλιό στρατιωτικό υλικό, και ο δεύτερος από το ebay όπου θα βρείτε ακόμα και καινούργιο υλικό, μαζί με τα στοιχεία της κεραίας σε τιμές περίπου στα 120$.

Image

Re: ΣΥΖΕΥΚΤΗΣ(CUPLER) ΚΕΡΑΙΑΣ MX-6707

Posted: Wed Jul 01, 2009 13:29
by ΒΑΙΟΣ
:shock: Αψογος

Re: ΣΥΖΕΥΚΤΗΣ(CUPLER) ΚΕΡΑΙΑΣ MX-6707

Posted: Sun Oct 26, 2014 12:57
by sv2ipw stelios
Την παραπάνω κεραία VHF 30-75MHZ μπορούμε να την τροποποιήσουμε για να λειτουργήσει στη ζώνη των CB...26-27MHZ ποιο κάτω δηλαδή, καθώς και για την ερασιτεχνική ζώνη των 144-145ΜΗΖ...όλα αυτά με την προ υπόθεση ότι γνωρίζουμε τα βασικά στη ραδιοτεχνία και έχουμε τον βασικό εξοπλισμό όπως μια γέφυρα στασίμων για αυτή την περιοχή συχνοτήτων.
Ξεκινάμε με την λύση του κάτω καλύμματος της κεραίας με προσοχή να μην σπάσουμε τον πλαστικό μεταγωγέα συχνοτήτων καθώς το αφαιρούμε. Ακολούθως τοποθετούμε τα στοιχεία κεραίας πάνω στον συζέυκτη και το τοποθετούμε πάνω στο όχημα μας. Συνδέουμε το CB μας στη γέφυρα και την γέφυρα στον συζέυκτη. Με ένα θερμο-πίστολο ζεστού αέρα ζεσταίνουμε το βερνίκι πάνω στον πυκνωτή C8 και με ένα κατσαβίδι ωρολογοποιού το περιστρέφουμε αφού πρώτα έχουμε πατήσει PTT στο CB ..θα πρέπει να μας ρίξει τα στάσιμα στο 1/1 ..και είμαστε εντάξει . Με αυτό τον τρόπο ο συζεύκτης ξεκινά τον συντονισμό από ποιο χαμηλά σε συχνότητα (26 ΜΗΖ) , βέβαια ίσως να φύγει σε στάσιμα στην ζώνη 30-33ΜΗΖ αλλά κάνουμε έναν συμβιβασμό.

Μερικές πληροφορίες για τα ρυθμιστικά και τις συχνότητες που αυτά επηρεάζουν...
30-33ΜΗΖ.......C8
33-37MHZ.......C9
42-47MHZ........L6
47-53MHZ........L5
53-56MHZ......L3
56-60MHZ.....L10
60-65MHZ.....L4
65-75MHZ.....L7

Re: ΣΥΖΕΥΚΤΗΣ(CUPLER) ΚΕΡΑΙΑΣ MX-6707

Posted: Mon Nov 17, 2014 11:17
by sv2ipw stelios
Ανακατασκευή συζεύκτη κεραίας ΜΧ-6707...τώρα που είναι αρκετά εύκολο για τον καθένα να βρει έναν συζεύκτη κεραίας στις μάντρες παλιού στρατιωτικού υλικού μιας και αποσύρονται σε μεγάλους αριθμούς αντικαθιστάμενες από νέα υλικά, χρήσιμο θα ήταν να παρουσιάσω κάποια περισσότερα στοιχεία για αυτές τις κεραίες οι οποίες χρειάζονται για τα οχήματα μας σε περίπτωση που έχουμε πάνω ασυρμάτους της σειράς VRC-54/RT-505 ή VRC-12

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω.

Image



Οι κεραίες αυτές, ως αυτόματοι συντονιστές του ηλεκτρικού μήκους της κεραίας, έχουν κάποια ευπάθεια στο μηχανικό μέρος (σερβομοτέρ) αλλά και στο κύκλωμα προστασίας του...Οι βλάβες που δημιουργούνται σε αυτές έχουν να κάνουν όπως έχω αναφέρει και παραπάνω στο ότι η στεγανή κατασκευή τους συσσωρεύει στο εσωτερικό τους υγρασία από την διαφορά θερμοκρασίας με αποτέλεσμα να σκουριάζει το σερβομοτέρ και να αχρηστεύεται η αυτόματη επιλογή συντονισμού. Για τον παραπάνω λόγο είχε βγει υπό την μορφή πόστερ (το γνωστό PS του αμερικανικού στρατού) με το οποίο οι χρήστες όφειλαν μία φορά τον μήνα να έκαναν <<αποστράγγιση>> την κάτω βίδα με την φλάντζα....φυσικά κανείς δεν το έκανε , ιδίως στον ΕΣ λόγω άγνοιας ...εγώ προσωπικά, ως λύση βρήκα την τοποθέτηση στην οπή της βίδας αποστράγγισης ενός φίλτρου από στριφτό τσιγάρο τα γνωστά RIZLA!!!!. Έτσι ούτε υγρασία δημιουργείται εσωτερικά αλλά ούτε ζωύφια μπορούνε να εισχωρήσουν.
Σε περίπτωση που το μοτέρ έχει καεί ή έχει σκουριάσει λόγω της παραπάνω αιτίας η επισκευή κρίνεται ασύμφορη ....είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί ως ανταλλακτικό το σερβομοτέρ..μόνο αν ξηλωθεί από άλλη.

Ως προς την δεύτερη αιτία καταστροφής του αυτόματου συντονιστή αυτή ήταν η κακή προσαρμογή του καλωδίου ελέγχου της κεραίας (CX-4722/VRC) ANTENNA CONTROL CABLE ή το βραχυκυκλωμένο καλώδιο (CX-4722/VRC) . Το καλώδιο αυτό μεταφέρει την σταθερή τροφοδοσία των 24vdc στον συντονιστή από τον πομποδέκτη καθώς και τις εντολές για το πού θα περιστραφεί το σερβομοτέρ....η βλάβη που προκαλείται, είναι να καίγεται η δίοδος προστασίας του σερβομοτέρ...η CR-1, 1N645 η οποία είναι συνδεδεμένη παράλληλα πάνω στο μοτέρ....βλέπε εικόνα ηλεκτρονικού σχεδίου παρακάτω.

Image

η θέση του πάνω στο μοτέρ:

Image

Τέλος είναι πολύ σπάνιο να έχει κολλήσει ή να έχει καεί το τύλιγμα του μεταλλικού και στεγανού ρελέ...αν συμβεί αυτό το αντικαθιστούμε με πολιτικού τύπου 24vdc.

Παρακάτω θα δείτε την ανακατασκευή που έκανα σε μία τέτοια κεραία.

Πρώτα αφαιρούμε τον μεταλλικό δακτύλιο στο πάνω μέρος της κεραίας ... αυτός παίζει το ρόλο της μηχανικής ενίσχυσης, του πάνω στελέχους του συζεύκτη, όταν αυτός τοποθετείται σε όχημα μιας και αυτό είναι διηλεκτρικό-πλαστικό . Ακολούθως ξεβιδώνουμε από την κάτω μεριά τις φρεζάτες βίδες αλλά δεν τραβούμε το κάλυμμα πριν αφαιρέσουμε το περικόχλιο του κονέκτρορα τροφοδοσίας (Antenna control) , του βύσματος κεραίας BNC, και το κομβίο χειροκίνητου συντονισμού το οποίο από κάτω θα μας αποκαλύψει ένα πλαστικό περικόχλιο το οποίο θέλει ειδικό χειρισμό για να μην μας σπάσει. Επίσης σημειώνουμε στον πλαστικό άξονα σε ποια υπο-ζώνη ΜΗΖ δείχνει η εγκοπή που έχει πάνω.

ο πλαστικός άξονας της χειροκίνητης πεταλούδας...

Image

ΜΟΝΟ όταν τα αφαιρέσουμε όλα αυτά τραβούμε προς τα έξω το καπάκι.

Image

Με την βοήθεια του πολυμέτρου μέτρησα την δίοδο ,όπως και διαπίστωσα ότι αυτή ήταν καμένη , αποτέλεσμα ανάστροφης τροφοδοσίας του μοτέρ.(Βραχυκυκλωμένο καλώδιο) την αντικατέστησα με μία δίοδο 1Ν4007 προσέχοντας πάντα την πολικότητα (λωρίδα-άσπρη επί της διόδου να έχει την ίδια κατεύθυνσή πάνω στους ακροδέκτες του μοτέρ) Να σημειώσω ότι επειδή όλα τα ηλεκτρονικά υλικά εκτός από κολλημένα με καλάϊ είναι και συστραφέντα πάνω στους ακροδέκτες ,καλό θα ήταν να κόψουμε με κόφτη την κατεστραμμένη δίοδο και να μην προσπαθήσουμε να την αφαιρέσουμε με τράβηγμα, διότι θα μας σπάει ο ακροδέκτης του μοτέρ.

Με ένα εξωτερικό τροφοδοτικό δίνουμε σταθερή τάση 24vdc στους ακροδέκτες Ν+ και C- του βύσματος , πάντα με προέκταση καλωδίου και όχι μέσα στον κονέκτορα γιατί θα ξανα-βραχυκυκλώσει.

Image

επίσης δίνουμε 24vdc σύμφωνα με τους παρακάτω συνδυασμούς για να ελέγξουμε την σωστή περιστροφή του μοτέρ..

Image


ΠΧ.. εκτός από το Ν δίνουμε και στο A & D 24VDC + και θα πρέπει να περιστραφεί στο 30-33ΜΗΖ.
αν μετά τους ελέγχους το μοτέρ δεν περιστρέφεται σε σωστή ζώνη τότε πιθανότατα έχουμε βλάβη του ρελέ ή έχει πηδήξει γρανάζι ο μειωτήρας.....

Το ρελέ....

Image

Μία άλλη δοκιμή -τέστ που πρέπει να κάνουμε είναι αυτή της συνέχειας μεταξύ του ΄κεντρικού αγωγού του βύσματος κεραίας και του κεντρικού αγωγού πάνω στο ελατήριο....αν δεν έχουμε συνέχεια μετρώντας με το πολύμετρο (βλέπε παρακάτω εικόνα) τότε έχουμε πιθανότατα κομμένο καλώδια εσωτερικά του ελατηρίου, με αποτέλεσμα να πρέπει να το αφαιρέσουμε και να το επισκευάσουμε.

Image

Τέλος ελέγχουμε και τα λαμάκια στο κέντρο από το κάτω στέλεχος της κεραίας ...εδώ να πω για αυτούς που γνωρίζουν λίγα πράγματα περί κεραιών, ότι το κάτω στέλεχος είναι γραμμή μεταφοράς και δεν εκπέμπει (Είναι ομοαξονική γραμμή τροφοδοσίας του πάνω στελέχους) , πολλές φορές σε ασκήσεις και παρελάσεις έχουμε δει για λόγους μείωσης του ύψους της κεραίας να μην τοποθετούν το πάνω στέλεχος ...αυτό είναι λάθος και μπορεί να κάνει ζημιά στον Π/Δ.

Image

Με την βοήθεια ενός βατόμετρου -γέφυρας στασίμων, μπορούμε να τεστάρουμε το κατά πόσο ο συζεύκτης ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του κατασκευαστή σύμφωνα πάντα με το τεχνικό εγχειρίδιο...ΤΜ 11-5985-262-14.

Image

Όπως βλέπουμε και στην εικόνα το βατόμετρο-γέφυρα στασίμων συνδέεται σε σειρά με το καλώδιο της κεραίας του Π/Δ και το βύσμα BNC της κεραίας...έτσι πατώντας πρεςμ μετράμε την ισχύ εξόδου του Π/Δ και γυρνώντας στην επιλογή στασίμων μετράμε την επιστρεφόμενη ισχύ (watt που δεν εκπέμπονται )

Σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα για κάθε ισχύ σε συγκεκριμένη συχνότητα, αναλογεί μία ανάλογη ισχύ επιστρεφόμενων κυμάτων.

Image


Λίγες εικόνες από την ανακατασκευή....

Αφαίρεση των καλυμμάτων , μασκάρισμα του εσωτερικού και βάψιμο του ελατηρίου....

Image

Image

Τρίψιμο του μεταλλικού καλύμματος.

Image




αστάρωμα του μεταλλικού καλύμματος.
Image

Βάψιμο του μεταλλικού καλύμματος.

Image

Image

Βάψιμο των γραμμάτων στο μεταλλικό καπάκι.

Image

Βάψιμο των γραμμάτων...

Image

και κλείσιμο με προσοχή και με εφαρμογή σιλικόνης στεγάνωσης μεταξύ της ελαστικής φλάντζας και των καλυμμάτων...

Image

Image

το τελικό φινίρισμα και έτοιμη για τοποθέτηση στο τζίπ!!!!!

Image

Image



Από εδώ μπορεί να κατέβει το εγχειρίδιο...https://www.scribd.com/doc/246836854/TM-11-5985-262-14