ΡΥΘΜΙΣΗ ΒΑΛΒΙΔΩΝ ΣΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ Μ151

Post Reply
User avatar
sv2ipw stelios
Posts: 953
Joined: Wed Jun 17, 2009 13:14
Location: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ TΩΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
Contact:

ΡΥΘΜΙΣΗ ΒΑΛΒΙΔΩΝ ΣΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ Μ151

Post by sv2ipw stelios »

Πολλές φορές χρειάζεται να ρυθμίσουμε τις βαλβίδες εισαγωγής καυσίμου και εξαγωγής καυσαερίων στο όχημα μας και διστάζουμε λόγω ίσως της πολυπλοκότητας που ενέχει το εγχείρημα. Στους τετρακύλινδρους κινητήρες των στρατιωτικών μας οχημάτων οι οποίοι είναι απλοϊκά κατασκευασμένοι ώστε να μπορούν να συντηρηθούν ακόμη και στο πεδίο , τέτοιου είδους ρυθμίσεις είναι σχετικά απλές για κάποιον που έχει τις βασικές γνώσεις μηχανολογίας και ακόμη ποιο απλές όταν γνωρίζεις και λίγα Αγγλικά ώστε να συμβουλευτείς το κατάλληλο τεχνικό εγχειρίδιο. Στο Τεχνικό εγχειρίδιο ΤΜ 9-2320-218-34 τόμος 1ος για το όχημα πάντα Μ151 αναφέρει όλα τα στάδια λύσης και αρμολόγησης του οχήματος και ειδικότερα του κινητήρα.

Αρχικά θα πρέπει να χρονίσουμε την μηχανή, πώς ??? Ευθυγραμμίζουμε τον Στροφαλοφόρο και εκκεντροφόρο όπως δεικνύει η παρακάτω εικόνα.

Image

Θα πρέπει οι δύο τελείες στα γρανάζια στον Καθρέπτη της μηχανής (του στροφαλοφόρου και εκκεντροφόρου) να είναι στη θέση που δεικνύει η παραπάνω εικόνα. Σημ 2 σε κύκλο.

Επειδή στην μηχανή του Μ151 ο διανομέας σπινθήρα (ντιστριμπιτέρ) παίρνει κίνηση από τον εκκεντροφόρο της μηχανής μέσω της αντλίας λαδιού, θα πρέπει και η αντλία λαδιού και συγκεκριμένα το γραναζάκι της, να τοποθετηθεί (χρονιστεί) και αυτό όπως δείχνει το μάνουαλ, βλέπε παρακάτω.

Image

ΠΡΟΣΟΧΗ ΕΔΩ...ΑΝ Η ΑΝΤΛΙΑ ΔΕΝ ΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ Ο ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΜΠΡΟΣ......

Θα πρέπει η εγκοπή στο γραναζάκι να κοιτά εμπρός (καθρέπτη μηχανής) και να είναι παράλληλη προς στον εκκεντροφόρο

Αφού όλα αυτά έχουν γίνει σωστά κατά την αρμολόγηση της μηχανής προχωράμε στη ρύθμιση των βαλβίδων ....και πάλι όμως βασική προϋπόθεση είναι να έχει γίνει σύσφιξη στην κεφαλή της μηχανής (κεφαλάρι) σύμφωνα πάντα και με τον κατασκευαστή.
Η σύσφιξη γίνεται σε τρία στάδια και πάντα με δυναμόκλειδο ρυθμισμένο σε ποδόλιβρες ή Νιουτόμετρα και όχι μέχρι να σπάσει η βίδα.... :

Image

Αρχικά παίρνουμε με ροπή 10-14 Lb/Ft ποδόλιβρες ή 14-21 Nm Νιουτόμετρα με την σειρά τις βίδες ,όπως δείχνει η εικόνα.
Η σειρά σύσφιξης παίζει μεγάλο ρόλο στο να μην σκεβρώσει το κεφαλάρι....

Σε δεύτερη φάση παίρνουμε με ροπή 45-55 Lb/Ft ποδόλιβρες ή 61-75 Nm Νιουτόμετρα πάλι με την σειρά τις βίδες ,όπως δείχνει η εικόνα.

Στην τρίτη φάση παίρνουμε με ροπή 60-65 Lb/Ft ποδόλιβρες ή 81-88 Nm Νιουτόμετρα πάλι με την σειρά τις βίδες ,όπως δείχνει η εικόνα.

Τώρα είμαστε έτοιμοι να πάμε στη ρύθμιση με το φίλερ των βαλβίδων...
να σημειώσω ότι μέσα στο ΤΜ αλλού αναφέρεται η ρύθμιση να έχει και στις δύο βαλβίδες (εισαγωγής και εξαγωγής) 0.017in και αλλού 0.015in Να διευκρινίσω εδώ ότι το 0.017in διάκενο είναι για την αρχική ρύθμιση reset ( όταν δένουμε τον κινητήρα) με ψυχρό τον κινητήρα ενώ το μικρότερο διάκενο 0.015in είναι με θερμό τον κινητήρα, δηλαδή να έχει δουλέψει ώστε να ζεσταθεί και να πάρουμε τις μικρομετρικές ρυθμίσεις εν λειτουργία.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ....

Η σειρά εναύσεως του κινητήρα (δηλαδή της διανομής του σπινθήρα στους κυλίνδρους 1 έως 4) του Μ151 όπως αυτή αναγράφεται και στο Dataplate κάτω από την πολλαπλή εξαγωγής είναι 1,3,4,2

Image

Πάμε λοιπόν και περιστρέφουμε την φτερωτή δεξιόστροφα όπως βλέπουμε την μηχανή από εμπρός έως ότου ο πρώτος κύλινδρος ( πάντα από μπροστά) έρθει στο άνω νεκρό σημείο (TDC το λένε οι Αμερικάνοι) Πώς θα το δούμε αυτό??? πολύ απλά βγάζουμε το πρώτο μπουζί (σπινθηριστή) και χώνουμε μέσα στην οπή μία μακριά μεταλλική ράβδο (κατσαβίδι ή ότι άλλο) ώστε να ακουμπά στο πιστόνι... όταν αυτή σταματήσει να ανεβαίνει καθώς περιστρέφουμε την φτερωτή δεξιόστροφα και πρίν να αρχίσει να κατεβαίνει, είμαστε στο άνω νεκρό σημείο που θέλουμε.

Τότε παίρνουμε το φίλερ με τα 0.015in ( ιντσες και όχι μετρικά) και ρυθμίζουμε και τις δύο βαλβίδες του πρώτου κυλίνδρου ώστε το φίλερ να μην το αισθανόμαστε ούτε σκληρό ούτε μαλακό τραβώντας το κάτω από τα κοκοράκια και να έχει την ίδια αίσθηση σε όλα.
Feeler= Αισθητήρας....
Ακολούθως γυρνάμε πάλι σχεδόν μισή στροφή δεξιόστροφα την πτερωτή ώστε ο νούμερο τρία κύλινδρος να έρθει στο άνω νεκρό σημείο ΤDC και ρυθμίζουμε και τις δύο βαλβίδες του με το φίλερ στις 0.015in ( ιντσες και όχι μετρικά)

Επόμενο γυρνάμε πάλι σχεδόν μισή στροφή δεξιόστροφα την πτερωτή ώστε ο νούμερο τέσσερα κύλινδρος να έρθει στο άνω νεκρό σημείο TDC και ρυθμίζουμε και τις δύο βαλβίδες του με το φίλερ στις 0.015in ( ιντσες και όχι μετρικά)

και τέλος γυρνάμε πάλι σχεδόν μισή στροφή δεξιόστροφα την πτερωτή ώστε ο νούμερο δύο κύλινδρος να έρθει στο άνω νεκρό σημείο TDC και ρυθμίζουμε και τις δύο βαλβίδες του με το φίλερ στις 0.015in ( ιντσες και όχι μετρικά)

Ένας γενικός κανόνας για τις τετρακύλινδρες μηχανές είναι ότι όταν η πρώτη 1 βαλβίδα είναι κλειστή (0.015in) η όγδοη 8 είναι ανοικτή, όταν η 2 δεύτερη είναι κλειστή (0.015in)η έβδομη 7 είναι ανοικτή , όταν η 3 τρίτη βαλβίδα είναι κλειστή, η έκτη 6 είναι ανοικτή και ούτο καθ΄ εξής.....

Image


Αυτά τα ολίγα , στην κρίση σας πλέον.
ΣΤΕΛΙΟΣ SV2IPW

JEEP Μ-151Α2
(Ο)ΙΙΙΙΙΙ(Ο)
Post Reply

Return to “Ομάδα Συντήρησης - Τεχνικά Θέματα”