Μια χαρά το κατάλαβες.
Το TCS προϋπήρξε του ESP και είναι υποσύνολό του.
Όλες οι λειτουργίες του TCS περιλαμβάνονται στο ESP απλά σε κάποια αυτοκίνητα μπορείς να απενεργοποιήσεις το σύνολο των λειτουργειών που λέγαμε TCS για να παίξεις. Σε κάποια αυτοκίνητα μπορείς να απενεργοποιήσεις και ολόκληρο το ESP.
Να το πούμε πιο απλά...
Το ABS είναι γνωστό. Η λειτουργία του είναι να μην μπλοκάρουν οι τροχοί έτσι ώστε να μην χάνει το αυτοκίνητο την κατευθυντικότητά του όταν φρενάρεις και μόνο τότε. Αν δηλαδή φρενάρεις σε στροφή το ABS θα φροντήσει να μην φύγεις ευθεία. Αν όμως δεν φρενάρεις δεν ενεργοποιείται τίποτα και απλά γλυστράς.
Το TCS... Αν πατήσεις το γκάζι σε γλυστερή επιφάνεια το αυτοκίνητο θα σπινάρει...
Αν έχεις λοιπόν TCS θα φρενάρει τους τροχούς, θα κόψει τον κινητήρα και θα ενεργοποιήσει τον συμπλέκτη έτσι ώστε να μην σπινάρεις καθόλου. Αν όμως φύγεις σε μία στροφή εφόσον δεν σπινάρεις, δεν θα ενεργοποιηθεί και πάλι. Η δουλειά του δεν είναι να σε κρατάει στον δρόμο ούτε και να μην μπλοκάρει τους τροχούς παρά μόνο να μην σπινάρεις.
Το ESP είναι και τα δύο συστήματα μαζί (ABS και TCS) και κάτι παραπάνω. Έχει ABS, έχει αντισπίν αλλά ακόμα και αν δεν σπινάρεις ή δεν φρενάρεις απότομα αυτό διαβάζει ένα σωρό αισθητήρες και χρησιμοποιόντας τα φρένα, τον συμπλέκτη και κόβοντας την ισχύ του αυτοκινήτου σε κρατάει στον δρόμο.
Η δουλειά του είναι να σε κρατάει στον δρόμο όλη την ώρα και όχι να λειτουργεί μόνο όταν φρενάρεις ή μόνο όταν σπινάρεις.
Για παράδειγμα, το αυτοκίνητό μου έχει ESP. Οι επιλογές που έχεις είναι μακρύ πισωκίνητο, μακρύ τετρακίνητο 50:50 και κοντό τετρακίνητο 50:50. Επίσης έχει και κουμπάκι απενεργοποίησης του ESP το οποίο όμως ανάλογα την επιλογή στο βοηθητικό κάνει και διαφορετικά πράγματα.
Όσο είναι πισωκίνητο με ενεργοποιημένο το κουμπάκι, έχει ABS για να μην μπλοκάρεις στο φρενάρισμα, έχει TCS που δεν σε αφήνει να σπινάρεις και έχει και το ESP που δεν σε αφήνει να γλυστράς γενικότερα.
Αν απενεργοποιήσεις το κουμπάκι, απενεργοποιείται το TCS, δηλαδή με αφήνει να σπινάρω αλλά παραμένει ενεργό το ESP.
Αν ας πούμε σπινάρω στην ευθεία απλά θα σπινάρω όσο θέλω μέχρι να το κάψω. Αν όμως σπινάρω σε στροφή και αρχίσει να φεύγει όλο το αυτοκίνητο, το ESP θα προσπαθήσει να με κρατήσει στον δρόμο.
Έτσι μπορώ να παίζω με το γκάζι αφού με το γκάζι το διώχνω όσο θέλω και όταν δω τα δύσκολα, σταματάω να σπινάρω και αφήνω το αυτοκίνητο να επανέλθει μόνο του. Όσο φυσικά πατάω κι άλλο το γκάζι εφόσον δεν υπάρχει TCS να σταματήσει το σπινάρισμα
τόσο το διώχνω ακόμα περισσότερο. Και το ESP παλεύει να με συνετήσει...
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, με απενεργοποιημένο το TCS, σπινάρω σε στροφή για να προκαλέσω υπερστροφή ισχύος. Εφόσον το TCS είναι απενεργοποιημένο με αφήνει να σπινάρω όσο θέλω αλλά το ESP που αντιλαμβάνεται οτι υπερστρέφω φρενάρει τον μπροστά εξωτερικό μου τροχό προκειμένου να σταματήσει την υπερστροφή. Και δώστου εγώ με το γκάζι να προκαλώ υπερστροφή, δώστου αυτό με το φρένο να προσπαθεί να με μαζέψει, βάλε και τα 2200+ κιλά μου, πάρτυ γίνεται
Με το TCS ενεργοποιημένο δεν θα με άφηνε να προκαλέσω υπερστροφή ισχύος εξαρχής.
Αν τώρα το παρακάνω και το ESP διαπιστώσει οτι έχω τόσο βαρύ πόδι που δεν αρκούν οι προσπάθειές του με τα φρένα για να με κρατήσει στον δρόμο, τότε ενεργοποιεί και τις λειτουργίες του TCS στιγμιαία έτσι ώστε να μου κόψει και το παραπάνω γκάζι που του έδωσα. Μόλις ξεπεράσει τον σκόπελο βέβαια με αφήνει να σπινάρω κι άλλο.
Κάτι αντίστοιχο γίνεται και με το βοηθητικό στο μακρύ τετρακίνητο. Με όλα τα ηλεκτρονικά ενεροποιημένα δεν με αφήνει να παίξω καθόλου. Μένει σταθερό στον δρόμο και δεν με αφήνει και να σπινάρω για να το διώξω. Με το TCS απενεργοποιημένο με αφήνει να σπινάρω και να παίξω αλλά και πάλι αν το παρακάνω στο γλύστριμα λειτουργεί το ESP με τα φρένα και με επαναφέρει και αν το παρακάνω ακόμα περισσότερο ενεργοποιούνται και οι λειτουργίες του TCS στιγμιαία. Στην τετρακίνηση επίσης αγριεύει και λίγο το ABS και γίνεται πιο αργό, δηλαδή με αφήνει πρώτα να μπλοκάρω λίγο πριν αρχίσει τα κρακ κρούκ.
Στα κοντά τώρα αλλάζουν όλα. Αν θες να σπινάρεις, σπινάρεις με τις ώρες. Δηλαδή δεν υπάρχει TCS να αποτρέψει το σπινάρισμα.
Επίσης αν αρχίσεις να το διώχνεις στις λάσπες, τίποτα δεν θα λειτουργήσει για να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην πορεία του.
Κάνεις ότι θες. Η διαφορά είναι οτι πλέον το σύστημα ABS, TCS ESP ή όπως θες πές το, λειτουργεί σαν διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, δηλαδή αν μία ρόδα πάει να ακινητοποιηθεί λόγω διαφορικού, αυτό φρενάρει την άλλη ρόδα που σπινάρει για να λειτουργήσει αυτή που είναι ακίνητη.
Πρόσεξε όμως την διαφορά... Στην πισωκίνηση, το σύστημα αποτρέπει το σπινάρισμα δηλαδή για να έρθουμε και στο αρχικό σου ερώτημα, αν σπινάρει η μία πίσω ρόδα μου θα την φρενάρει για να μην σπινάρει και εκ των πραγμάτων θα γυρίσει και η άλλη ρόδα. Αν όμως σπινάρει και η άλλη ρόδα, θα τις φρενάρει και τις δύο μέχρι να σταματήσουν να σπινάρουν.
Αν είσαι σε πάγο δηλαδή, παίζει να μην ξεκινήσει και ποτέ. Θα κάψεις τον συμπλέκτη, θα λιώσεις τα φρένα και θα είσαι ακόμα εκεί.
Όποια ρόδα σπινάρει θα την φρενάρει μέχρι τέλους, ενώ
στα κοντά θα φρενάρει την ρόδα που σπινάρει μόνο μέχρι το σημείο που θα γυρνάνε και οι δύο ρόδες του άξονα και όχι παραπάνω. Εφόσον δηλαδή το σύστημα έχει φροντίσει να γυρνάνε και οι δύο ρόδες, σε αφήνει να σπινάρεις όσο θες, χωρίς να κόβει την ισχύ του κινητήρα.
Και στις δύο περιπτώσεις, το σύστημα διαβάζει από τους ίδιους αισθητήρες και έχει τα ίδια εργαλεία στην διάθεσή του (φρένα, συμπλέκτη και κινητήρα) αλλά λειτουργεί διαφορετικά.
Σε κανονικό, δικίνητο αυτοκίνητο με ενεργοποιημένο ESP (που περιλαμβάνει είπαμε και το TCS) αν βρεθείς σε πάγο παίζει να μην καταφέρεις να ξεκινήσεις γιατί θα φρενάρει όλους τους τροχούς μέχρι ακινησίας.
Αυτό που λέει ο Γιάννης, για τα πιο πολύπλοκα συστήματα αναφέρεται για παράδειγμα στο γεγονός ότι ένα εξελιγμένο ESP θα καταλάβει οτι βρίσκεσαι σε πάγο και δεν μπορείς να κουνηθείς και θα απενεργοποιήσει μερικώς το TCS έτσι ώστε να σου επιτρέψει να σπινάρεις λίγο και να ξεκινήσεις. Ίσως ρίξει και την ισχύ του κινητήρα έτσι ώστε να μην έχεις δύναμη να σπινάρεις υπερβολικά και να ξεκινήσεις πιο ομάλα. Θα σε αφήσει δηλαδή να σπινάρεις ελάχιστα και με μειωμένη ισχύ.
Επίσης ένα εξελιγμένο ESP που θα καταλάβει οτι βρίσκεσαι σε πάγο, μπορεί να απενεργοποιήσει το ABS προσωρινά έτσι ώστε να μπορέσεις να μπλοκάρεις τους τροχούς και να σταματήσεις από το ανάχωμα χιονιού και πάγου που θα μαζευτεί μπροστά στις ρόδες σου.
Παλιότερα αυτοκίνητα με σκέτο ABS, δεν θα φρέναραν καθόλου αφού με το που θα πήγαινε να μπλοκάρει ο τροχός στον πάγο θα ελευθέρωναν τα φρένα. Δεν σου έχει τύχει ας πούμε να φρενάρεις σε γλυστερό οδόστρωμα και να δουλεύει το ABS σε βαθμό που να μην σταματάει το αυτοκίνητο?
Σε άλλες περιπτώσεις, όπως ακριβά γρήγορα αυτοκίνητα, το ESP μπορεί να ρυθμίζεται σε επίπεδα έτσι ώστε να σου επιτρέπει να παίξεις.
Δηλαδή μπορεί να μην ενεργοποιείται καθόλου παρά μόνο αν έρθει το τιμόνι σε πολύ μεγάλη γωνία (υπερβολική υπερστροφή), ή ακόμα και να λειτουργεί σαν διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για να ντριφτάρεις με τις ώρες, και ένα σωρό άλλα ωραία.